مقدمه: با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در دوره نوجوانی جهت رشد مطلوب، توزیع شیر رایگان توسط آموزش و پرورش در سال های اخیر در مدارس کشور اجرا شده است. این مطالعه جهت تعیین میزان پذیرش این طرح و عوامل موثر بر آن در دبیرستان های دخترانه شهر یزد انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1389 با مشارکت 703 دانش آموز دختر دبیرستانی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای از هر دو منطقه آموزش و پرورش صورت گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه حاوی سوالات زمینه ای، سوالاتی در مورد میزان پذیرش شیر و عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان انجام گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه شد.
یافته ها: 3/37 % از دانش آموزان اصلا شیرهای توزیع شده را مصرف نمی کردند. بین میزان پذیرش شیرهای توزیعی و نمره آگاهی ارتباط معنی داری مشاهده نشد ولی میزان پذیرش با نمره نگرش دانش آموزان ارتباط معنی داری داشت. از بین دانش آموزانی که شیرهای توزیع شده را مصرف می کردند 63% علت مصرف خود را مفید بودن شیر و از بین کسانی که این شیرها را مصرف نمی کردند 64% علت عدم مصرف خود را خوش طعم نبودن شیرهای ارائه شده ذکر کردند.
نتیجه گیری: میزان پذیرش شیرهای توزیع شده در حد مطلوب نبوده و با توجه به نتایج فراوانترین دلیل عدم پذیرش، طعم نامطلوب بوده است. بهبود کیفیت و حتی اصلاح طعم شیرهای این طرح در افزایش پذیرش نقش به سزایی خواهد داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |