مقدمه: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و ا ز آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری، آموزش می باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر آموزش بر آگاهی،نگرش و عملکرد دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر زاهدان در ارتباط با ایدز طراحی واجرا گردید.
روش بررسی: این مطالعه تجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 280 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر زاهدان انجام شد. اطلاعات با یک پرسشنامه چهار قسمتی در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری05/0= α آنالیز شدند.
یافته ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از08/3±80/11 به97/1±32/16(07/0 P= )، نمره نگرش از02/3 ± 17/22 به 23/3±57/27 (02/0 P= ) ونمره عملکرداز14/1 ± 4به33/1 ± 63/5 افزایش یافت(06/0 P= ). آگاهی27% دانش آموزان قبل از مداخله ضعیف، 40%متوسط و33%خوب بودکه بعد از مداخله به 4/5% ضعیف،6/20%متوسط و 74% خوب افزایش یافت.نگرش 2/20% دانش آموزان قبل از مداخله ضعیف، 8/51%متوسط و 28%خوب بود که بعد از مداخله به 7/. % ضعیف 9/7%متوسط و 4/91% خوب تغییر یافت. همچنین عملکرد دانش آموزان قبل از مداخله 1/38%ضعیف، 8/51%متوسط و1/10%خوب بود که بعد ازمداخله به 7/.% ضعیف، 7/15% متوسط و 6/83% به خوب تغییر یافت.
نتیجه گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقاء سطح آگاهی ، نگرش و عملکرد دانش آموزان تایید گردید، اجرای برنامه های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |