دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 113-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh Siuki H, Zareban E, Rakhshani F, Shahraki pour M, Hamaeian Razavi N. The Effects of Education on Knowledge Attitudes and Behavior of Students of High Schools in Zahedan, 2011. TB. 2013; 12 (2) :113-123
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-565-fa.html
علیزاده سیوکی هادی، ضاربان ایرج، رخشانی فاطمه، شهرکی پور مهناز، شماعیان رضوی نازنین. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان پایه دوم دبیرستان های پسرانه شهر زاهدان در خصوص بیماری ایدز در سال 1390. طلوع بهداشت. 1392; 12 (2) :113-123

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-565-fa.html


دکتری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، zareban@yahoo.com
چکیده:   (5849 مشاهده)

  مقدمه: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و ا ز آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری، آموزش می باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر آموزش بر آگاهی،نگرش و عملکرد دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر زاهدان در ارتباط با ایدز طراحی واجرا گردید.

  روش بررسی: این مطالعه تجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 280 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر زاهدان انجام شد. اطلاعات با یک پرسشنامه چهار قسمتی در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری05/0= α آنالیز شدند.

  یافته ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از08/3±80/11 به97/1±32/16(07/0 P= )، نمره نگرش از02/3 ± 17/22 به 23/3±57/27 (02/0 P= ) ونمره عملکرداز14/1 ± 4به33/1 ± 63/5 افزایش یافت(06/0 P= ). آگاهی27% دانش آموزان قبل از مداخله ضعیف، 40%متوسط و33%خوب بودکه بعد از مداخله به 4/5% ضعیف،6/20%متوسط و 74% خوب افزایش یافت.نگرش 2/20% دانش آموزان قبل از مداخله ضعیف، 8/51%متوسط و 28%خوب بود که بعد از مداخله به 7/. % ضعیف 9/7%متوسط و 4/91% خوب تغییر یافت. همچنین عملکرد دانش آموزان قبل از مداخله 1/38%ضعیف، 8/51%متوسط و1/10%خوب بود که بعد ازمداخله به 7/.% ضعیف، 7/15% متوسط و 6/83% به خوب تغییر یافت.

  نتیجه گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقاء سطح آگاهی ، نگرش و عملکرد دانش آموزان تایید گردید، اجرای برنامه های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.

  

واژه‌های کلیدی: آموزش، ایدز، آگاهی، نگرش، عملکرد، دانش آموزان
متن کامل [PDF 150 kb]   (824 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb