Ethics code: IR.LUMS.REC.1403.128
Parvardeh M, Abasi M, Ghadampour E. The Effectiveness of Self-Compassion Intervention on Cognitive Emotion Regulation in Female Students with Suicidal Thoughts. TB 2025; 24 (2) :75-87
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3791-fa.html
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده: (45 مشاهده)
مقدمه: بررسی خودکشی و ارزیابی برنامههای مداخلهای، برای طراحی استراتژیهای پیشگیرانه ضروری است. تنظیم شناختی هیجان عاملی مؤثر در کاهش افکار خودکشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1404-1403 بود. با توجه به نوع پژوهش حجم نمونه ۱۵ نفر در هر گروه در نظر گرفته شد که به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی 30 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) بود. مداخله شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) بودکه به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک جلسه اجرا شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری، با استفاده از نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج میانگین مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان، افزایش معنیداری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه داشت(001/0p<). مداخله شفقت به خود موجب کاهش استفاده از راهبردهای سازش نیافته و افزایش استفاده از راهبردهای سازش یافته در بین آزمودنی ها شده است(001/0p<).
نتیجهگیری: مداخله شفقت به خود میتواند یک روش مداخلهای کارآمد برای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دارای افکار خودکشی باشد.
این مقاله برگرفته از رساله دکتری روانشناسی تربیتی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/6/20