سابقه واهداف: یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش رضایت مندی مراجعان ،نحوه ارتباط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و توانایی در برقراری ارتباط مناسب با مراجعین می باشد. با در نظر گرفتن این امر، مطالعه نیمه تجربی حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان تاثیر روشهای آموزش سخنرانی و نوشتاری به کاردانهای بهداشت خانواده بر رضایت مندی مراجعین آنها در مراکز بهداشتی درمانی به انجام رسید.
روش بررسی: تعداد 25نفر از کارکنان بهداشت خانواده و حدود 1000 مراجعه کننده در 6 مرکز در دو مرحله در این مطالعه شرکت داشتند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت مندی مراجعان از نحوه ارتباط کارکنان بهداشت خانواده استفاده شد .جمع آوری اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از مداخله آموزش مهارت ارتباطی صورت گرفت . بعد از جمع آوری اطلاعات مرحله اول، آموزش به کارکنان در دو گروه 1- شیوه سخنرانی در دوره آموزشی یک روزه 2- شیوه نوشتاری بصورت ارائه جزوات آموزشی در محل کار ارائه شد . درمرحله دوم ، 6 هفته بعد از آموزش با استفاده از همان ابزار، اطلاعات جمع آوری شد وبا استفاده نرم افزار SPSS و تستهای آماری کای دو و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد تغییر میانگین نمره رضایت مندی در گروه آموزش به شیوه سخنرانی از 47/37 در مرحله قبل از مداخله به 86/44 بعد ازمداخله آموزشی رسید که از نظر آماری معنادار بود (0001/0 p< ).تغییر میانگین نمره رضایت مندی در گروه آموزش به شیوه نوشتاری از 39 در مرحله قبل از مداخله به 5/40در مرحله بعد ازمداخله آموزشی رسید که از لحاظ آماری معنادار بود(016/0 p= ). دربررسی وضعیت رضایت مراجعین کارکنان آموزش دیده با شیوه سخنرانی ،میزان رضایت کامل از 8/29 درصد قبل از مداخله به 3/81 درصد بعداز مداخله رسیده است که این اختلاف آماری با (0001/0 p< ) معنی داربود.
نتیجه گیری : نتا یج حاصل بیانگر آن است که آموزش مهارتهای ارتباطی به کارکنان بهداشت خانواده بر رضایت مندی مراجعین تاثیر مثبت داشته است و آموزش سخنرانی تاثیر بسیار بیشتری داشته است .بنابراین پیشنهاد می شود برای افزایش رضایت مندی مراجعین و در نتیجه ارتقای نتایج مفید خدمات بهداشتی، دوره های آموزشی مهارتهای ارتباطی جهت کارکنان برگزار گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |