مقدمه :با توجه به هزینه بری زیاد خدمات در بیمارستانها مخصوصا بیمارستانهای دولتی و ضرورت ساماندهی به امور اقتصادی آنها نیاز به شناسایی ومشخص شدن تاثیر هریک از عوامل موثر بر بازاریابی خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستانها می باشد. در این مطالعه تاثیرعوامل بازاریابی خدمات ازنظر مشتریان داخلی بررسی شد.
روش بررسی :پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی و مقطعی است. تعداد نمونه 33نفر از مجموعه مدیران ارشد و میانی شامل مدیر داخلی، مدیر پرستاری، سوپروایزرهای آموزشی، مسئولین اداری مالی، آزمایشگاه، داروخانه و رادیولوژی بیمارستانهای شهر یزد را شامل می شود که از طریق سرشماری در پاییز1390مورد بررسی قرارگرفته است.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و داده ها توسط نرم افزارهای آماری بویژه spss و statistica مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها : بیشترین فراوانی (درصد) پاسخ مدیران در ارتباط بانقش آنها در بکارگیری عامل خدمت یا محصول دربیمارستانهای یزد در حد متوسط (2/72%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه،عامل قیمت در حد کم (6/63%) ومتعلق به مسئولین اداری مالی،عامل توزیع در حد متوسط (50%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه،عامل ارتقاء یا تبلیغ در حد خیلی کم (4/68%) ومتعلق به مسئولین اداری مالی، عامل مردم یا اشخاص در حد زیاد (3/73%) ومتعلق به مسئولین رادیولوژی،عامل شواهد فیزیکی در حد زیاد (6/47%) ومتعلق به مدیران بیمارستانها،عامل فرایند در حد متوسط (4/44%) ومتعلق به سوپروایزرهای آموزشی،عامل بهره وری وکیفیت در حد متوسط (7/66%) ومتعلق به مسئولین آزمایشگاه ارزیابی شده است.
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصله از این پژوهش درصد بیشتری از مترونها اعتقاد به نقش خود در بکارگیری عوامل خدمت، مردم یا اشخاص،شواهد فیزیکی،فرایندو بهره وری وکیفیت داشتند. همچنین مسئولین رادیولوژی در بکارگیری عوامل توزیع وارتقاء،مسئولین داروخانه دربکارگیری عامل قیمت و مدیران بیمارستانها اعتقاد به نقش زیادومتوسط خود در بکار گیری عوامل موثر بازاریابی خدمات بهداشتی درمانی داشتند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |