مقدمه: ارتباطات سازمانی از فعالیتهای اصلی مدیریت و کارکنان سازمان به ویژه مشاغل درمانی محسوب میشود. مدیران بیمارستانها به منظور ارتقاء پیامدهای کاری باید اثرات اسلوب ارتباطی بر این پیامدها را شناسایی نمایند. رفتار شهروند سازمانی، تعهد سازمانی و رضایتمندی شغلی به عنوان مهمترین پیامدهای کاری کارکنان مطرح شدهاند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه اسلوب ارتباطی پرستاران با رضایتمندی ارتباطی درک شده و پیامدهای کاری پرستاران و ارائه مدلی مفهومی انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه کاربردی از استراتژی تحقیق پیمایشی به منظور گردآوری داده استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از پرسنل درمانی بیمارستان قائم(عج) شهر مشهد بود که 268 نفر به عنوان نمونه تصادفی طبقهای در تحقیق مشارکت داشتهاند. دادههای مطالعه از طریق پرسشنامههای استاندارد بدست آمدند. اعتبار ابزارها به کمک تحلیل عاملی و پایایی آنها با کمک آلفای کرونباخ تائید گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار smart pls و بکارگیری روشهای آماری تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد اسلوب ارتباطی پرستاران با ضرایب رگرسیونی 562/0، 216/0، 218/0 و 204/0 به ترتیب با رضایتمندی ارتباطی درک شده، رضایتمندی شغلی، رفتار شهروند سازمانی و تعهد سازمانی پرستاران و همچنین رضایتمندی ارتباطی با ضرایب رگرسیونی 455/0، 316/0 و 397/0 با رضایتمندی شغلی، رفتار شهروند سازمانی و تعهد سازمانی پرستاران رابطه معناداری دارد. همچنین نقش واسط رضایتمندی ارتباطی در ارتباط بین اسلوب ارتباطی پرستاران و پیامدهای کاری پرستاران به دلیل بزرگتر بودن رابطه غیر مستقیم از رابطه مستقیم تائید شد.
نتیجهگیری: باتوجه به آنکه از نظر جامعه مورد بررسی، اسلوب ارتباطی به میزان زیادی بر پیامدهای کاری و روانی پرستاران تاثیر دارند. بنابراین، اثرات این تحقیق برای مدیران بیمارستانهابه منظور گسترش رفتارهای بهرهور مفید است. زیرا توفیق در اجرای اسلوب ارتباطی، خود مهمترین و نخستین گام برای بهرهور نمودن پرستاران میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |