دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 48-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Rad M, Pour S. Assessment of Impact of Communication Styles on the Work Outcomes of Medical Personnel with Emphasis on the Role of Communication Satisfaction. TB. 2013; 12 (2) :48-60
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-557-fa.html
رضایی راد مصطفی، پور سمیرا. بررسی تأثیرگذاری اسلوب ارتباطی بر پیامدهای کاری پرسنل درمانی با تاکید بر نقش رضایتمندی ارتباطی. طلوع بهداشت. 1392; 12 (2) :48-60

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-557-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد ، rezaei_rad@yahoo.com
چکیده:   (4301 مشاهده)

  مقدمه: ارتباطات سازمانی از فعالیت­های اصلی مدیریت و کارکنان سازمان به ویژه مشاغل درمانی محسوب می­شود. مدیران بیمارستان­ها به منظور ارتقاء پیامدهای کاری باید اثرات اسلوب ارتباطی بر این پیامدها را شناسایی نمایند. رفتار شهروند سازمانی، تعهد سازمانی و رضایتمندی شغلی به عنوان مهمترین پیامدهای کاری کارکنان مطرح شده­اند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه اسلوب ارتباطی پرستاران با رضایتمندی ارتباطی درک شده و پیامدهای کاری پرستاران و ارائه مدلی مفهومی انجام شده است.

  روش بررسی: در این مطالعه کاربردی از استراتژی تحقیق پیمایشی به منظور گردآوری داده استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از پرسنل درمانی بیمارستان قائم(عج) شهر مشهد بود که 268 نفر به عنوان نمونه تصادفی طبقه­ای در تحقیق مشارکت داشته­اند. داده­های مطالعه از طریق پرسشنامه­های استاندارد بدست آمدند. اعتبار ابزارها به کمک تحلیل عاملی و پایایی آنها با کمک آلفای کرونباخ تائید گردید. داده­ها با استفاده از نرم افزار smart pls و بکارگیری روشهای آماری تجزیه و تحلیل گردید.

  یافته­ها: نتایج نشان داد اسلوب ارتباطی پرستاران با ضرایب رگرسیونی 562/0، 216/0، 218/0 و 204/0 به ترتیب با رضایتمندی ارتباطی درک شده، رضایتمندی شغلی، رفتار شهروند سازمانی و تعهد سازمانی پرستاران و همچنین رضایتمندی ارتباطی با ضرایب رگرسیونی 455/0، 316/0 و 397/0 با رضایتمندی شغلی، رفتار شهروند سازمانی و تعهد سازمانی پرستاران رابطه معناداری دارد. همچنین نقش واسط رضایتمندی ارتباطی در ارتباط بین اسلوب ارتباطی پرستاران و پیامدهای کاری پرستاران به دلیل بزرگتر بودن رابطه غیر مستقیم از رابطه مستقیم تائید شد.

  نتیجه­گیری: باتوجه به آن­که از نظر جامعه مورد بررسی، اسلوب ارتباطی به میزان زیادی بر پیامدهای کاری و روانی پرستاران تاثیر دارند. بنابراین، اثرات این تحقیق برای مدیران بیمارستان­هابه منظور گسترش رفتارهای بهره­ور مفید است. زیرا توفیق در اجرای اسلوب ارتباطی، خود مهم­ترین و نخستین گام برای بهره­ور نمودن پرستاران می­باشد.

   

 

متن کامل [PDF 275 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb