دوره 23، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 45-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SRI.REC-2201-1455


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadkhah F, Moradi J, Bahrami A, Janbozorgi Z. The Effect of Motor and Cognitive Exercises on Working Memory and Selective Attention in Athletes with ADHD. TB 2024; 23 (3) :30-45
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3646-fa.html
ایزدخواه فرشته، مرادی جلیل، بهرامی علیرضا، جان بزرگی زهره. تأثیر تمرینات حرکتی و شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی ورزشکاران دارای اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه. طلوع بهداشت. 1403; 23 (3) :30-45

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3646-fa.html


دانشکده تربیت بدنی ، zamouzadeh@yahoo.co
چکیده:   (93 مشاهده)
مقدمه:  ورزشکاران دارای اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه در کارکردهای اجرایی نقص دارند و یافتن روش‌های غیر دارویی جدید برای کمک به آن­ها اهمیت بسیاری دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات حرکتی و شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی این ورزشکاران بود.
‏روش بررسی: روش این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین 120 ورزشکار(دختر و پسر) دارای بیش‌فعال/نقص توجه در رده سنی 9 تا 11 سال استان لرستان، تعداد 75 ورزشکار به شکل در دسترس انتخاب‌ و به‌صورت تصادفی در سه گروه 25 نفره کنترل، تمرینات حرکتی و تمرینات شناختی گمارده شدند. ابتدا پیش‌آزمون گرفته شد. سپس گروه‌ آزمایش اول، تمرینات حرکتی ریتمیک و گروه آزمایش دوم تمرینات شناختی(نرم­افزار کاپیتان لاگ) به مدت 20 دقیقه در 10 جلسه دریافت کردند. گروه کنترل از مداخلات دور ماند. یک روز بعد از مداخلات پس‌آزمون و پس از دو هفته آزمون پیگیری انجام شد. در این پژوهش از آزمون ان‌بک و استروپ برای سنجش حافظه کاری و توجه انتخابی استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها از تحلیل واریانس مرکب، واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی بنفرونی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد(05/0p).
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین گروه تمرینات حرکتی(0001/0=P) و تمرینات شناختی(0001/0=P) با گروه کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. اما بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری گزارش نشد.(536/0=P).
نتیجه‌گیری: تمرینات مذکور را می­توان به‌عنوان یک درمان مؤثر در بهبود حافظه­کاری و توجه انتخابی در ورزشکاران دارای اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه استفاده کرد.
 

 
متن کامل [PDF 877 kb]   (42 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (36 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1403/1/17 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb