Ethics code: IR.YAZD.REC.1399.051
sadeghian shahi M, rezaee S, samadi H. The Effectiveness of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Time Reproduction in Children with Developmental Coordination. TB 2023; 22 (3) :96-111
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3498-fa.html
صادقیان شاهی محمدرضا، رضایی سهیلا، صمدی حسین. اثربخشی تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطافپذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. طلوع بهداشت. 1402; 22 (3) :96-111
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3498-fa.html
دانشگاه یزد ، rsadeghian@yazd.ac.ir
چکیده: (474 مشاهده)
مقدمه: اخیرا گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطافپذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان 12-8 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. 30 پسر 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بهطور تصادفی در دو گروه گواه و تجربی گمارده شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل سیاهه اختلال هماهنگی رشدی مخصوص والدین، سیاهه مشاهده حرکتی مخصوص آموزگاران، آزمون هوش ریون کودکان، آزمون برو/نرو، آزمون استروپ و بازتولید زمان بود. آزمودنیهای گروه تجربی برنامه تمرینات ادراکی - حرکتی پاریاد را به مدت 20 جلسه سی دقیقهای انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و ویلکاکسون و در نرمافزار SPSS با سطح معناداری 05/0 صورت گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ و ادراک زمان تأثیر معناداری دارد (005/0>p)، اما بر مؤلفه انعطافپذیری شناختی تأثیر معناداری نداشت (005/0<p).
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ و بازتولید زمان کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، پیشنهاد میگردد این تمرینات به عنوان یک روش مداخله مناسب برای بهبود برخی کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی میتواند مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/9/29 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1402/6/10