دوره 22، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 111-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1399.051


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghian shahi M, rezaee S, samadi H. The Effectiveness of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Time Reproduction in Children with Developmental Coordination. TB 2023; 22 (3) :96-111
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3498-fa.html
صادقیان شاهی محمدرضا، رضایی سهیلا، صمدی حسین. اثربخشی تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. طلوع بهداشت. 1402; 22 (3) :96-111

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3498-fa.html


دانشگاه یزد ، rsadeghian@yazd.ac.ir
چکیده:   (189 مشاهده)
مقدمه: اخیرا گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان 12-8 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. 30 پسر 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به‌طور تصادفی در دو گروه گواه و تجربی گمارده شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل سیاهه اختلال هماهنگی رشدی مخصوص والدین، سیاهه مشاهده حرکتی مخصوص آموزگاران، آزمون هوش ریون کودکان، آزمون برو/نرو، آزمون استروپ و بازتولید زمان بود. آزمودنی­های گروه تجربی برنامه تمرینات ادراکی - حرکتی پاریاد را به مدت 20 جلسه سی دقیقه­ای انجام دادند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎گیری مکرر و ویلکاکسون و در نرم‌افزار SPSS با سطح معناداری 05/0 صورت گرفت.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ و ادراک زمان تأثیر معناداری دارد (005/0>p)، اما بر مؤلفه انعطاف‌پذیری شناختی تأثیر معناداری نداشت (005/0<p).
نتیجه ­گیری: با توجه به اثربخشی تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ و بازتولید زمان کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، پیشنهاد می­گردد این تمرینات به عنوان یک روش مداخله مناسب برای بهبود برخی کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می­تواند مورداستفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 897 kb]   (122 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (495 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/9/29 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb