Ethics code: lr.ssu.rsi.rec.1400.012
bakhtiari M, sajad N S. Examining the views of education managers of Shahid Sadougi University of Yazd on how to improve the education system with an agility approach: a study with a qualitative approach. TB 2023; 21 (6) :79-94
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3439-fa.html
بختیاری مسعود، سجاد نجمه السادات. بررسی دیدگاه مدیران آموزش دانشکاه شهید صدوقی یزد در نحوه ارتقا نظام آموزش با رویکرد چابکی : مطالعه با رویکرد کیفی. طلوع بهداشت. 1401; 21 (6) :79-94
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3439-fa.html
گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران. ، mbakhtiari1363@pnu.ac.ir
چکیده: (370 مشاهده)
مقدمه: سازمانها در محیط آشفته کنونی و بازارهای به سرعت در حال تغییر، نیازمند چابکی هستند. هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی چابکی نظام آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با رویکرد تحلیل تم می باشد.
روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری دادهها پیمایشی بوده است. روش انجام این پژوهش به صورت آمیخته و ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش 13 نفر ازکارکنان، خبرگان دانشگاهی، مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده است.
یافته ها: بر اساس یافتههای به دست آمده بر اساس مصاحبه با خبرگان و تحلیل تم،5 طبقه اصلی در چابکی نظام آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی یزد شامل مولفههای آموزشی با 3 زیرطبقه( اهداف آموزشی،نیازسنجی آموزشی و موضوع آموزشی)، مؤلفههای نگرشی- انگیزشی با 4 زیرطبقه(فرهنگ سازمانی،عدالت اجتماعی،پاسخگویی و آینده نگری)، مؤلفههای سرعت با 2 زیرطبقه(کارتیمی و فناوری)، مولفههای مدیریتی با 6 زیرطبقه( گزینش کارمند، توانمندسازی کارکنان، تواناییهای مدیریتی، نظارت، ارزیابی و تخصیص منابع مالی )و مؤلفههای صلاحیت و شایستگی شناسایی با 3 زیرطبقه( آموزشها و مهارتهای عملی، ارتباطات سازمانی و انعطافپذیری )گردید.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این بخش نشان داد که ارتباطات سازمانی و کار تیمی و تخصیص منابع بر فناوری و موضوع آموزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از دیگر نتایج این پژوهش میتوان به تأثیر فناوری و موضوع آموزشی بر آیندهنگری، عدالت اجتماعی و آموزشهای عملی و مهارتی و همچنین تأثیر آیندهنگری، عدالت اجتماعی و آموزشهای عملی و مهارتی برپاسخگویی و انعطافپذیری اشاره کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/20 | پذیرش: 1401/8/7 | انتشار: 1401/12/24