Ethics code: IR.IAU.PS.REC.1400.033
Dehghan Tezerjani A, Zareei Mahmoodamadi H, Vaziri Yazdi S. Developing and Validating of Stress Management Training Package Based on the Lived Experiences
of Nurses Working in the COVID-19 Ward of Shahid Sadoughi Hospital, Yazd, Iran: A Mixed Method Study. TB 2022; 21 (3) :53-65
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3324-fa.html
دهقان طزرجانی اشرف السادات، زارعی محمودآبادی حسن، وزیری یزدی سعید. طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی مدیریت استرس بر پایه تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کرونای بیمارستان شهید صدوقی یزد: مطالعه ترکیبی. طلوع بهداشت. 1401; 21 (3) :53-65
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3324-fa.html
گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، zareei_h@yahoo.com
چکیده: (625 مشاهده)
مقدمه:پرستاران در مبارزه با بیماری کوید -19، نقش موثری داشتند. شرایط بسیار سخت جسمی و روانی که پرستاران با آن مواجه بودند باعث افزایش استرس در زندگی کاری و خانوادگی آنها شد. این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی مدیریت استرس بر پایه تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کوویــد-19 در سال 1399 انجامگرفت.
روش بررسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح اکتشافی با رویکرد تدوین و طبقهبندی بود. مرحله اول بصورت کیفی و براساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. براساس نمونهگیری هدفمند 20 نفر از پرستاران بخش کرونای بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شدند. مصاحبه نیمهساختاریافته اجرا، ضبط و نگارش شد. در مرحله کمی(دوم) برای اعتبارسنجی بسته، ضمن استفاده از روش روایی صوری و روایی محتوایی، از پانل خبرگان12 نفری جهت ارزیابی استفاده شد.
یافتهها: پس از استخراج 9 مقوله اصلی، بسته آموزشی متناسب با یافتهها تدوین شد. برای اعتبارسنجی آن از دو ضریب نسبت و شاخص روایی محتوا استفاده گردید. ضرایب در تمام آیتمها برای شاخص CVI بالاتر از 79/0 و CVR بالاتر از 56/0 بود.
نتیجهگیری: توانمندسازی پرستاران در مدیریت استرس از جمله راهکارهای مقابلهای مؤثر با این بیماری است. همچنین بسته آموزشی از روایی صوری و محتوایی مناسبی برخوردار است و روایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10