Khodayarian M, khaleghi moori M, Mazloomy S S, Seyed khameshi S S, Yoshany N. The Role of Social Happiness and Vitality in the General Health of Teachers in Yazd. TB 2022; 21 (1) :57-69
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3270-fa.html
خدایاریان مهسا، خالقی موری مهدیه، مظلومی محمودآباد سید سعید، سید خامشی سمیه السادات، یوشنی نوشین. بررسی نقش شادکامی و نشاط اجتماعی درسلامت عمومی معلمان شهر یزد. طلوع بهداشت. 1401; 21 (1) :57-69
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3270-fa.html
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، nooshin.yoshany@yahoo.com
چکیده: (1264 مشاهده)
مقدمه: شادکامی و نشاط اجتماعی یکی از مفاهیم و مؤلفه های اساسی زندگی افراد، به ویژه معلمان به شمار می رود که ارتباط تنگاتنگی با سلامت عمومی آنان دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش شادکامی و نشاط اجتماعی در سلامت عمومی معلمان شهر یزد در سال 1399 صورت گرفته است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 250 نفر معلم ساکن شهر یزد در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به روش نمونه گیری خوشه ای شرکت کردند. پرسشنامه های سلامت عمومی، شادکامی آکسفورد و نشاط اجتماعی برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون، آنالیز واریانس و T-test برای تعیین پیشگویی کننده های متغیرها استفاده شد. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده 46/5 + 31سال بود. میانگین نمره سلامت کل 18/1 ± 12/56 و در بین ابعاد سلامت بالاترین میانگین نمره مربوط به کارکرد اجتماعی 25/2 ± 35/15 بود. میانگین نمره شادکامی و نشاط اجتماعی به ترتیب 57 /1± 58/44 و 57/5 ± 01/66 به دست آمد. بین نشاط اجتماعی، شادکامی و سلامت عمومی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت 00/0=p ، هم چنین بین نشاط اجتماعی و شادکامی همبستگی مستقیم و معنادار 001/0p< مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط شادکامی و نشاط اجتماعی با سلامت معلمان، پیشنهاد می شود کلاس های سبک زندگی شاد در قالب دوره های ضمن خدمت و اردوهای تفریحی برای معلمان در برنامه های سازمان آموزش و پرورش گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1400/11/25 | انتشار: 1401/3/10