Ethics code: 53200/133/100
Dehghan Manshadi M, Dibaraz S, Heidary Y, Kalantarzadeh F. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Decreasing Stress and
Perfectionism among Female Second-Grade Students of State Elite High Schools of Yazd. TB 2021; 20 (1) :69-79
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3065-fa.html
دهقان منشادی منصور، دیبازر سارا، حیدری یاسر، کلانترزاده فهیمه. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش استرس و کمالگرایی دانشآموزان دختر مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهر یزد. طلوع بهداشت. 1400; 20 (1) :69-79
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3065-fa.html
دانشگاه تهران ، yaserheydari@gmail.com
چکیده: (1306 مشاهده)
مقدمه: درمان های مبتنی به ذهن آگاهی و پذیرش به عنوان درمان های موج سوم شناختی-رفتاری شناخته می شود .این درمان، حضور ذهن را به عنوان هدف درمان با تمرین هایی مانند توقف تفکر هوشیار و مشاهده غیر قضاوتی افکار خود فرد ادغام می کند هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کمالگرایی و استرس دانشآموزان دختر مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهر یزد بود.
روش بررسی: جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 96-1395 برابر با 784 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوم که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) بود. مداخله طی 8 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری مانکوا مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، کمالگرایی و استرس را در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، کاهش داده است (001/0 P<).
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر، کمالگرایی و استرس را در دانشآموزان دختر کاهش داده و در نهایت زمینهی سازگاری و موفقیت آنان را فراهم نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/3/15 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1400/2/10