مقدمه: در جوامع مختلف ، توجه به بعد معنوی سلامت مورد تأکید قرار گرفته و به عنوان یکی از ابعاد سلامتی در تعریف سازمان جهانی بهداشت ارائه گردیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سلامت معنوی و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دبیرستانی شهر فیروزآباد استان فارس در سال 1395 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 380 دانش آموز 18-16 سال به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پرسشنامه ارزیابی سلامت معنوی پولتزن و الیسون بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره سلامت معنوی در افراد مورد بررسی 01/17 ± 98/83 و با متغییرهای مقطع تحصیلی 001/0≥P) و مدت زمان استفاده از اینترنت (02/0 = P) دارای رابطه معنی دار بود. همچنین مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی درآمد ماهانه همبستگی مستقیم (17/0 =r)، و با سلامت مذهبی (64/0- = r)، سلامت فردی (11/0- = r) و نمره کل سلامت معنوی (09/0- = r) همبستگی معکوس داشت. دانش آموزان(77/65%) به شبکه های اجتماعی دسترسی داشتند و از بین شبکه های اجتماعی مجازی اکثر دانش آموزان (36/29%) از شبکه اجتماعی واتس آپ استفاده می کردند.بر اساس نتایج رگرسیون لجستیک میانگین نمره سلامت معنوی مطلوب در دانش آموزانی که بین 20-11، 30-21 و بیشتر از 30 ساعت در هفته از شبکه های اجتماعی استفاده کرده بودند به ترتیب 83/0، 72/0 و 27/0 دانش آموزانی بود که در طول هفته کمتر از 10 ساعت استفاده داشتند.
نتیجه گیری: میزان دسترسی به اینترنت دردانش آموزان پسر بیشتراز دختران است و سطح سلامت معنوی درهردوجنس درحد متوسط می باشد با توجه به تأثیر وگستره روز افزون این شبکه ها در سیر زندگی دانش آموزان به ویژه سلامت معنوی آنان ، نیازهای ارتباطی آنها بایستی مورد عنایت مسئولان امر واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |