مقدمه: هوش سازمانی عبارت است از استعداد و ظرفیت یک سازمان در جهت دهی به توانایی های ذهنی و استفاده از این توانایی ها برای رسیدن به رسالت سازمانی ، یادگیری سازمانی به معنای فرآیند کشف و اصلاح اشتباهات و چابکی سازمانی به معنای توانایی واکنش سریع به تغییرات محیطی و عاملی برای اثر بخشی بیمارستان به حساب می آید. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1394صورت پذیرفت. جامعه پژوهش شامل کادر اداری و درمانی بیمارستان های شهید صدوقی، افشار، رهنمون و سوانح سوختگی بود . 370 نفر از کادر درمانی و اداری که بصورت نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص متناسب انتخاب شدند در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های هوش سازمانی آلبرخت (2002) ، یادگیری سازمانی نیفه(2001) و چابکی سازمانی برگرفته از نظریه شریفی و ژانگ( 1999)جمع آوری گردید. با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی بوسیله نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمره هوش سازمانی بیمارستان ها 29/2 ، میانگین نمره یادگیری سازمانی بیمارستان ها 48/1و میانگین نمره چابکی سازمانی بیمارستان ها 52/1 بود . همچنین متغیر بیمارستان و تحصیلات بر هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی اثر می گذارند.
نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان می دهند که به منظور ارتقای هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی بیمارستان ها، استفاده از استراتژی ها و راهکارهایی چون توسعه حرفه ای کارکنان ، ساختار سازمانی منعطف و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |