مقدمه: سازمانهای عمومی برای ارتقای میزان خدمات رسانی به مشتریان و حفظ جایگاه خود باید به تدوین و اجرای برنامه های راهبردی بپردازند که از جمله آن، راهبرد کارآفرینی است. این راهبرد مستلزم عوامل و شرایط متعددی است که هدف مطالعه حاضر سنجش نقش خلاقیت سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پرداخته شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری تصادفی - طبقه ای تعداد 347 نفر از کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران از طریق دو پرسشنامه خلاقیت سازمانی (1998 Dorabjee et.al,) و کارآفرینی سازمانی ( 2007Leonidas & Vassillis, ) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 17 استفاده شد.
یافتهها: بین خلاقیت سازمانی (و مؤلفه های آن) و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (01/0 p<). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفه های خلاقیت سازمانی، مؤلفههای چالش، آزادی، اعتماد، خوش خلقی، تضادها و خطرپذیری توان پیش بینی کارآفرینی سازمانی را دارند.
نتیجهگیری: در دنیای پرتلاطم و رقابتی امروزی سازمانها از جمله دانشگاههای علوم پزشکی نیازمند کارآفرینی و کارکنان کارآفرین میباشند که یکی از الزامات تحقق این هدف، گسترش رویکردهای خلاقانه و نوآورانه سازمانی میباشد زیرا این مطالعه نشان داد که با افزایش خلاقیت سازمانی کارکنان، کارآفرینی سازمانی آنان نیز افزایش مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |