چکیده مقدمه: زمان انتظار بیان گر میزان دسترسی به خدمات و یکی از عوامل مهم است در مدیریت و سازماندهی بخش بهداشت و درمان است. زمان انتظار بیمار برای دریافت خدمات مورد نیاز همچنین یکی از ابزارهای تعیین اثر بخشی درما نگاه سرپایی می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین متوسط زمان انتظار بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های شهید رهنمون و افشار شهر یزد در سال 1389 می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضراز نوع توصیفی – تحلیلی می باشد که به صورت مقطعی در سال 1389 انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های شهید رهنمون و افشار شهر یزد بود که از بین آنها تعداد 264 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.برای جمع آروی داده ها از چک لیست استفاده شد، سپس جهت تجزیه و تحلیل آنهااز نرم افزار استفاده شد. یافته ها: متوسط زمان انتظار بیماران مراجعه کننده به درمانگاه شهید رهنمون در قسمت پذیرش، صندوق و سالن انتظار به ترتیب 7 دقیقه، 8/1دقیقه و 5/63 دقیقه و در درمانگاه افشار به ترتیب 19 دقیقه، 7/1دقیقه و 38 دقیقه بود. لازم به ذکر است میان قسمت پذیرش (00/0=P)و سالن انتظار (00/0=P)اختلاف معنی دار مشاهده شد. نتیجه گیری: استفاده از سیستم نوبت دهی تلفنی در درمانگاه های مذکور، تدوین برنامه زمان کاری مشخص برای پزشکان از سوی مدیریت درمانگاه، افزایش ساعت کاری پزشکان در درمانگاه با اولویت دادن یا سهم داشتن بیماران غیر بومی برای پذیرش و افزایش تعداد پزشکان متخصص در بخش هایی که با ازدحام بیماران همراه است می تواند زمان انتظار را کاهش دهد. واژه های کلیدی: زمان انتظار، بیمار، درمانگاه
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |