دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1393 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Vejdani M, Vafaee-najar A, Nejatzadegan Z, Amini A, Vejdani M et al . Patients Satisfaction from Family Physicians in Health Centers Affiliated with Sabzevar University of Medical Sciences with EUROPEP -2012. TB 2015; 13 (6) :25-34
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1371-fa.html
ابراهیمی پور حسین، وجدانی مرجان، وفائی نجار علی، نجات زادگان زهره، امینی امین رضا، وجدانی مرضیه و همکاران.. بررسی رضایت بیماران از خدمات پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان سبزوار با ابزار EUROPEP -1391. طلوع بهداشت. 1393; 13 (6) :25-34

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1371-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، marjan_vejdani@yahoo.com
چکیده:   (5622 مشاهده)
مقدمه: طرح پزشک خانواده یکی از تحولات اساسی نظام سلامت ایران است و رضایت دریافت کنندگان خدمات یکی از مهمترین مسائلی است که باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایت بیماران از خدمات پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان سبزوار در سال 1391 انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، جامعه پژوهش را مردم تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی روستایی سبزوار تشکیل می دادند که 266 نفر از آنان به صورت خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. داده ها به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه‌ گردآوری شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار)، آزمون های همبستگی (05/0P≤) و نرم افزار 11 SPSS تحلیل شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد 2/40% جمعیت از خدمات ارائه شده توسط پزشک خانواده رضایت عالی، 6/43% رضایت خوب، 8/15% رضایت متوسط و 4/0% رضایت ضعیف داشتند. میزان رضایت به تفکیک در بخش های خوشاب، داورزن و روداب به ترتیب 2/40% ، 7/29% و 1/30% بود. بین رضایتمندی با سن، جنسیت، سطح تحصیلات، علت مراجعه و وضعیت تاهل تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: در مجموع، برنامه پزشک خانواده در شهرستان سبزوار موفق بوده است و با اصلاح برخی نقایص سیستم بر اساس نظرات گیرندگان خدمت می توان رضایت مندی بالاتری از برنامه را نیز حاصل کرد.
متن کامل [PDF 186 kb]   (2064 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/12/3 | پذیرش: 1392/2/19 | انتشار: 1393/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb