دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، farid_hc.manager@yahoo.com
چکیده: (5229 مشاهده)
مقدمه: اختلالات رشد در دانش آموزان سنین دبستان از جمله مشکلات شابع دوران کودکی است که تاثیرات منفی ماندگاری بر وضعیت فیزیکی و هوشی کودک خواهند گذاشت. بر این مبنا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انواع این اختلالات و انجام مداخله جهت کاهش آنها در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر پاوه انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی (مداخله ای آموزش محور)است که در طی 15 ماه در مدارس ابتدایی شهر پاوه و در دو مرحله به انجام رسید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نمودارهای پایش رشد موجود در کشور بود که وضعیت قد و شاخص توده بدن به سن بر اساس آنها سنجیده می شد. برای تحلیل دادهها نرمافزار10 STATA استفاده گردید و در همه تحلیلها مقدار برای P محاسبه و 05/0>P معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: در این مطالعه، تعداد 574 دانش آموز در مطالعه شرکت نمودند که 5/51 درصد از آنان را دختر و 5/48 درصد از آنان را پسران تشکیل دادند. در بررسی های صورت گرفته در پیش آزمون مشخص گردید که 3/23 درصد از دانش آموان دارای مشکل لاغری،8/4 درصد دارای اختلال کوتاه قدی، 8 درصد دارای اضافه وزن و 6/10 درصد دچار اختلال چاقی می باشند. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بطور کلی مداخلات صورت گرفته باعث ایجاد تغییرات مثبت گردیده اند و میزان آنها بخصوص در مورد لاغری و اضافه وزن به طرز معنی داری تغییر یافته است (001/.>P). همچنین مطالعه نشان داد که میزان تغییرات ایجاد شده در دختران بیشتر از پسران است (042/.=P).
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که می توان با طراحی و اجرای مداخلات مناسب و جامع و پیگیری مداوم و هدفدار آنها، مشکلات و اختلالات رشد و تغذیه را بطرز مناسبی مرتفع نمود. بی تردید روشها و نتایج این مطالعه می تواند در عرصه های مشابه مورد استفاده قرار گرفته و مثمر ثمر واقع گردد.
واژههای کلیدی: رشد،
اختلال،
آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/5/28 | پذیرش: 1391/8/14 | انتشار: 1393/8/30