دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1393 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 104-114 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharibi F, AsghariJafarabadi M, Jamal Mohammadi A. The Survey of Education Effects on Removing of Growth problems in Paveh City Students. TB. 2014; 13 (4) :104-114
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1198-fa.html
غریبی فرید، اصغری جعفرآبادی محمد، جمال محمدی علی. بررسی تاثیر آموزش بر اصلاح مشکلات رشد در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر پاوه. طلوع بهداشت. 1393; 13 (4) :104-114

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1198-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، farid_hc.manager@yahoo.com
چکیده:   (2356 مشاهده)
مقدمه: اختلالات رشد در دانش آموزان سنین دبستان از جمله مشکلات شابع دوران کودکی است که تاثیرات منفی ماندگاری بر وضعیت فیزیکی و هوشی کودک خواهند گذاشت. بر این مبنا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انواع این اختلالات و انجام مداخله جهت کاهش آنها در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر پاوه انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی (مداخله ای آموزش محور)است که در طی 15 ماه در مدارس ابتدایی شهر پاوه و در دو مرحله به انجام رسید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نمودارهای پایش رشد موجود در کشور بود که وضعیت قد و شاخص توده بدن به سن بر اساس آنها سنجیده می شد. برای تحلیل داده‌ها نرم‌افزار10 STATA استفاده گردید و در همه تحلیل‌ها مقدار برای P محاسبه و 05/0>P معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: در این مطالعه، تعداد 574 دانش آموز در مطالعه شرکت نمودند که 5/51 درصد از آنان را دختر و 5/48 درصد از آنان را پسران تشکیل دادند. در بررسی های صورت گرفته در پیش آزمون مشخص گردید که 3/23 درصد از دانش آموان دارای مشکل لاغری،8/4 درصد دارای اختلال کوتاه قدی، 8 درصد دارای اضافه وزن و 6/10 درصد دچار اختلال چاقی می باشند. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بطور کلی مداخلات صورت گرفته باعث ایجاد تغییرات مثبت گردیده اند و میزان آنها بخصوص در مورد لاغری و اضافه وزن به طرز معنی داری تغییر یافته است (001/.>P). همچنین مطالعه نشان داد که میزان تغییرات ایجاد شده در دختران بیشتر از پسران است (042/.=P). نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که می توان با طراحی و اجرای مداخلات مناسب و جامع و پیگیری مداوم و هدفدار آنها، مشکلات و اختلالات رشد و تغذیه را بطرز مناسبی مرتفع نمود. بی تردید روشها و نتایج این مطالعه می تواند در عرصه های مشابه مورد استفاده قرار گرفته و مثمر ثمر واقع گردد.
واژه‌های کلیدی: رشد، اختلال، آموزش
متن کامل [PDF 131 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb