دوره 15، شماره 4 - ( مهر و ابان 1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 126-136 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghianimoghadam M, Falasiry A, Dehghan H. Evaluate the Effectivness of Training the Styles of STress Coping in Reducing Anxiety and Stress Cpping in Reducing Anxiety and Stress of Neyriz Female Students. TB. 2016; 15 (4) :126-136
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2352-fa.html
باقیانی مقدم محمد حسین، فال اسیری اشرف السادات، دهقان حمیدرضا. بررسی تاثیرآموزش سبک های مقابله بااسترس برکاهش سطح اضطراب واسترس دانش آموزان دخترهنرستان های شهرستان نیریز. طلوع بهداشت. 1395; 15 (4) :126-136

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2352-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، falasiry@yahoo.com
چکیده:   (322 مشاهده)

مقدمه:اضطراب و استرس ناشی از تنش، جزء جدایی ناپذیرتجربه و طبیعت بشر محسوب میشود که علاوه بر اثرات مثبت می تواند اثرات سویی بر زندگی فرد داشته باشد.

هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیرآموزش سبک های مقابله بااسترس برکاهش سطح اضطراب واسترس دانش اموزان می باشد.

روش بررسی:این مطالعه به صورت نیمه تجربی از نوع پیش آزمون  پس آزمون و بر روی 280 دانش آموز دختر هنرستانی انجام شد. که به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده و به گروه مورد آموزش داده شد.ابزار جمع­آوری اطلاعات دو پرسشنامه شامل، پرسشنامه 14 سوالی استرس ادراک شده(PSS) و پرسشنامه اضطراب کتل می بود.

یافته ها:میانگین اضطراب قبل و بعد از آموزش به ترتیب 02/10± 17/35 و 02/11± 98/26 و استرس 39/7± 13/29 و 86/10±67/25 می بود.در مقایسه شغل پدر و میزان اضطراب و استرس هیچ رابطه معنی داری میان این متغیرها یافت نشد(217/0=P و 59/0=P). همچنین میزان تحصیلات والیدین نیز هیچ اثری بر میزان استرس و اضراب نداشت(464/=P و 885/0=P  ).

شدت استرس و اضطراب بعد از آموزش کاهش معنی داری داشت(000/0=P).

نتیجه گیری:با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت آموزش روش های مقابله با استرس و اضطراب می تواند از میزان آن ها کاسته و از این طریق بر تاثیر مثبت بر سلامت روان و تحصیل دانش آموزان داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: استرس، اضطراب، آموزش
متن کامل [PDF 175 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb