دوره 14، شماره 6 - ( ویژه نامه بهمن و اسفند 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 384-395 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alighias M, Tavafian S, Niknami S. Chronic low back pain, nurses, mental health, educational intervention . TB. 2016; 14 (6) :384-395
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2023-fa.html
علی غیاث مریم، طوافیان صدیقه السادات، نیکنامی شمس الدین. بررسی تأثیر آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی بر سلامت روان پرستاران مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه کارآزمایی بالینی. طلوع بهداشت. 1394; 14 (6) :384-395

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2023-fa.html


دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران ، tavafian@modares.ac.ir
چکیده:   (853 مشاهده)

مقدمه: کمردرد مزمن عامل اصلی بروز ناخوشی در شغل پرستاری است. مطالعات مرتبط با سلامت روان پرستاران در محیط کار و تأثیر آن بر کمردرد محدود است، لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی بر سلامت روان پرستاران مبتلا به کمردرد مزمن انجام می شود.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای از نوع نیمه تجربی شاهد دار می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 84 نفر از پرستاران و بهیاران مبتلا به کمردرد مزمن شاغل در بیمارستان ولی عصر (عج) تهران است. افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه شاهد و مورد که هر کدام 42 نفر بودند، تقسیم شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه مقیاس و ابزار استفاده شد. آزمودنیها پرسشنامه دموگرافیک، سنجش درد و بعد سلامت روان پرسشنامه کیفیت زندگی را تکمیل نمودند و سه ماه بعد از مداخله آموزشی مجدد از نظر درد و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.  

یافته ها: تعداد افراد در هر دو گروه مورد و شاهد 42 نفر و میانگین سنی آنها به ترتیب 32 و 5/31 سال بود. دو گروه از نظر متغیرهای مورد مطالعه اختلاف معنی داری نداشتند (  5% P > ).  میانگین بعد نشاط پس از مداخله در گروه مورد، از 64/64 به 26/77، بعد سلامت روان، از 28/70 به 95/80، بعد محدودیت نقش بدلیل مشکلات روانی، از 28/64 به 30/87 و بعد عملکرد اجتماعی، از 64/69 به 11/85 افزایش یافت که نشان دهنده تأثیر معنی دار آموزش می باشد  (0001/0 P<  ).      

نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی کمردرد، موجب افزایش سلامت روان پرستاران و کاهش کمردرد در آنها می شود. بنابراین با طراحی برنامه آموزشی برای کنترل عوامل روانشناختی در محیط کار می توان از ایجاد یا تشدید کمردرد مزمن در پرستاران جلوگیری کرد.

متن کامل [PDF 169 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb