دوره 10، شماره 3 و 3-4 - ( اسفند 1390 )                   جلد 10 شماره 3 و 3-4 صفحات 40-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barkhordari A, Esmaeelyan S, Mosadegh M, Falahzadeh H, Tahmasebi N, Zare A. Survey of the In-Cabin Benzene Concentration in Yazd Yavi- cabs Using Soli Phase Microextraction Technique. TB. 2012; 10 (3 and 3-4) :40-53
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1800-fa.html
برخورداری ابوالفضل، اسماعیلیان ساناز، مصدق محمد حسین، فلاح زاده حسین، طهماسبی نسیم، زارع اصغر. بررسی میزان غلظت بنزن در داخل کابین تاکسی های شهر یزد با استفاده از روش SPME. طلوع بهداشت. 1390; 10 (3 و 3-4) :40-53

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1800-fa.html


دانشيار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (817 مشاهده)

چکیده

سابقه و اهداف: بنزن، به عنوان یکی از ترکیبات آلی فرار و سرطانزا، می تواند از انواع فوم ها و پلاستیک های موجود در کابین خودرو آزاد گردد. هدف از انجام این مطالعه تعیین  میزان غلظت بنزن موجود در کابین تاکسی های  شهر یزد می باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده و در فصل بهار انجام شده است. که به شیوه طبقه ای-تصادفی تعداد30 تاکسی انتخاب و از هوای داخل کابین توسط پمپ نمونه برداری فردی و کیسه تدلار نمونه گیری گردید و نمونه ها  با روش میکرواستخراج از فاز جامد استخراج و با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرافی با دتکتور یونش شعله ای تجزیه و تعیین مقدار گردیدند.

یافته ها: با توجه به نتایج، میانگین غلظت بنزن در کلیه تاکسی ها در وضعیت توقف بیشتر از وضعیت حرکت بود بطوری که میزان آن در وضعیت توقف 905 و در وضعیت حرکت 309 میکروگرم گرم بر متر مکعب بود و اختلاف میانگین ها نیز از لحاظ آماری معنی دار می باشد. همچنین بالاترین و پایین ترین غلظت بنزن داخل کابین در حالت توقف g/m3µ3200 و 122 و در وضعیت حرکت به ترتیبg/m3 µ1000 و g/m3µ57 بود. با توجه به یافته ها، میانگین غلظت بنزن در تاکسی های با عمر بیشتر از 6 ماه (g/m3µ82± 1138) بیشتر از تاکسی های با عمر کمتراز 6 ماه (g/m3µ 687± 671) می باشد ولی اختــلاف میانگین ها در دو وضـعیت توقف و حرکـت از لحـاظ آمـاری معـنی دار نمی باشد(05/0P>).

نتیجه گیری:نتایج این مطالعه نشان می دهد که غلظت بنزن داخل کابین تاکسی های مورد مطالعه بالا بوده و از حد استاندارد نیز بالاتر می باشد. با توجه به این که در فصل تابستان درجه حرارت در اکثر نقاط کشور بالاتر  می باشد و با توجه به این که در اکثر نقاط پارکینگ مسقف پیش بینی نشده و یا تعداد آن ها کم می باشد لذا  خودروها عمدتاً در فضای باز و زیر آفتاب پارک می شوند و احتمال متصاعد شدن ترکیبات فرار و به ویژه بنزن افزایش می یابد.

  این مقاله برگرفته از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد می باشد.

متن کامل [PDF 292 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb