فراوانی | گزارهها | مفاهیم | مقولات |
23 | - آشنایی با فلسفه زوجیت - تبیین نوع نگاهها در تن دادن به ازدواج - تبیین فلسفه عالم هستی و به تبع آن فلسفه ازدواج - توجه به مبنای انسانشناسی هستی |
فلسفۀ ازدواج |
حکمت ازدواج |
- هدف از ازدواج کردن - آشنایی با حکمت ازدواج - شفاف کردن انگیزههای ازدواج |
اهداف ازدواج |
||
18 | - پرهیز از ازدواجهای اینترنتی - دوری از انتخابهای از طریق شبکههای اجتماعی - اجتناب از ازدواجهای مجازی و دوستیابی |
پرهیز از ازدواجهای مجازی |
سبک ازدواج معین |
- پرهیز از رد و بدل کردن دختر و پسر در بین دوستان و همکاران - پرهیز از بده بستانهای دختر و پسر در اقوام - پرهیز از سفارشی کردن ازدواج و دلالیگری - پرهیز از دوستگرایی در ازدواج فرزندان |
پرهیز از ازدواجهای بده بستانی |
||
- انتخاب همسر به دست والدین - اجبار به ازدواج با انتخاب والدین - ازدواجهای فامیلی، سنتی با اجبار خانواده و فامیل |
پرهیز از ازدواجهای اجباری |
||
24 | - پیروی از عقل و خرد - آموزش خردورزی - استفاده از آزمون خردمندی - توجه به تفکر محوری |
توجه به عقل و خرد |
خردمندی در انتخاب |
- دوری از شتابزدگی و انتخاب معقولانه - تمایز بین عشقهای سادهانگارانه کودکی با انتخاب معقولانه - بررسی عقلانی بودن انتظارات و ایده آلها |
انتخاب عقلانی |
||
- توجه به نشانههای پختگی - رسیدن به بلوغ فکری و پختگی - توجه به تکامل و رسش عقلی |
توجه به رسش عقلی |
||
22 | - داشتن سیستم ارزشی عاطفی - توجه به ارزشهای خانوادگی - داشتن ارزشهای ارتباطی و اجتماعی |
داشتن ارزشهای مشخص (عاطفی، اجتماعی) |
داشتن سیستمهای ارزشی |
- داشتن خط قرمزها و معیارها - معیارها و خط قرمزی در جلسات خواستگاری - آگاهی بخشی از ملاکهای خط قرمزی طرفین |
داشتن معیار و مشخص بودن حد و مرز (اخلاقی، جنسی) | ||
23 | - توجه به همۀ ویژگی و پارامترهای فرد مورد نظر - توجه همه جانبه به انواع استعلامها و تحقیقات - همه جانبه نگری به صبحت های قبل از ازدواج - توجه به شیوههای درست تحقیق کردن |
توجه همه جانبه به تحقیق |
نگاه همه جانبه در انتخاب |
- پرهیز از انتخاب شتابزده بدون بررسی همه جانبه - پرهیز از داشتن ملاکهای ساده انگارانه و عجولانه |
پرهیز از انتخاب عجولانه | ||
- دوری از توجه قفل شده معطوف به شخص خاص - پرهیز از توجه قفل شده - عدم توجه به کانالی واحد و وجهی واحد در تصمیمگیری - اتکای بیش از حد به یک صفت شخص و عدم اغراق در امر توصیف |
پرهیز از تمرکز توجه قفل شده |
||
27 | - گنجاندن تجارب زیسته ازدواجهای ناموفق - تبیین عوامل پیشبینی کننده ازدواج موفق و ناموفق - استفاده از تجربیات تلخ و شیرین ازدواجهای موفق و ناموفق - گفتگو با آدمهای موفق در امر ازدواج |
استفاده از تجارب موفق و ناموفق |
تجارب و ثمرات ازدواج |
- آشنایی با ثمرات ازدواج - تبیین رسیدن به آرامش - تبیین تأمین سلامت روانی و معنوی - توجه به سلامت جسمی-روانی طرفین |
آگاهی از ثمرات و فواید ازدواج |
||
25 | - پرهیز از اغراق و خیالپردازی در ساختن زندگی ایدهآل - بررسی انتظارات ایدهآل و غیرمنطقی زوجین - توجه به همسانی انتظارات و عملکرد خانوادهها و زوجین - پرهیز از انتظارات بیش از دختر یا پسر توسط خانوادههایشان - توجه به عوامل منطقی به ازدواج درست در جامعه خود و جوامع دیگر |
مدیریت انتظارات و ایدهآلها |
مدیریت فکری |
- توجه به تفاوتهای فردی، اجتماعی، روانشناختی - آشنایی با ویژگی شخصیتی متفاوت - آموزش یافتن شخصیت همسان و سازگار - بررسی سطح تفاوت فردی زوجین و دیدگاهای جنسیتی - بررسی علائق افراد، نحوه گذران اوقات فراغت - بررسی دیدگاههای مالی |
توجه به ویژگیهای فردی |
||
- توجه به تناسب عقیدتی و مذهبی در امر ازدواج - توجه به تناسب خانوادگی، اعتقادی و اخلاقی - توجه به تناسب ظاهری، سنی و تحصیلی - همسانی با خانواده متناسب با تفکرات خود - توجه به سطح فرهنگی، اقتصادی و طبقۀ اجتماعی |
توجه به تناسبها |
||
28 | - غلبه شناخت بر هیجان در انتخاب درست - دوری از تصمیمگیریهای هیجانی و احساسی - پرهیز از حبگرایی احساسی در امر انتخاب |
مدیریت هیجان |
مدیریت عاطفی |
- توجه به معیار و ملاکها جهت شفاف سازی تردیدها - توجه به علایم هشدار دهندۀ انتخاب درست - توجه به دلایل موردهایی که برای ازدواج مناسب نیستند - تأمل بر سویههای مثبت و منفی انتخاب همسر - احترام به شکهای درونی و بیرونی مربوط به انتخاب |
احترام به شک و تردیدها |
||
24 | - توجه به شکستهای عشقی گذشته - عدم اتکا به روابط عاشقانه و احساسی دوران کودکی - مهارت نه گفتن به افراد، احساسات قبلی و ... - مدیریت واکنشهای خانواده به شکستهای عشقی |
مدیریت در شکستهای عاطفی قبلی |
مدیریت و پیشگیری از آسیبها |
- توجه به آسیبهای فردی - مدیریت آسیبها با آموزش قبل از ازدواج - آشنایی با آسیبهای احتمالی زناشویی - مدیریت در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی - توجه به آسیبهای قبل از ازدواج |
مدیریت و پیشگیری از آسیبهای احتمالی |
||
- تصمیم درست در ماندن یا نماندن در رابطه زناشویی - توجه و مدیریت روابط فرازناشویی |
مدیریت در روابط احتمالی فرازناشویی | ||
18 | - شیوه درست تحقیق کردن با بررسی اصالت خانواده - عدم اکتفا به یک کانال در تحقیق - شیوه درست کسب اطلاعات و شناخت بیشتر - استفاده از تحقیق درست در انتخاب همسر مخصوصاً افراد غیر بومی |
شیوۀ درست تحقیق کردن |
سواد ارتباطی-اجتماعی |
- مدیریت دخالتهای دیگر در امور زناشویی - توجه به میزان دخالت و نصایح خانوادهها - دخالتهای خانوادگی در مدیریت زندگی |
مدیریت از دخالت دیگران |
||
22 | - داشتن شرایط بافت فرهنگی برای ازدواج - توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی در آموزشها - آگاهی بخشی از کلیشههای قومیتی و فرهنگی - آشنایی با آداب و رسوم قومیتها |
بررسی آدام و رسوم بافت فرهنگی | سواد فرهنگی |
- آشنایی با تفاوتهای فرهنگی و اصالت خانواده - آگاهی بخشی از مرزهای تغییر شخصیت در پذیرش تفاوتها - توجه به انعطاف پذیری خانواده برای پذیرش عضو جدید - جلوگیری از کودک همسر با بالا بردن سواد فرهنگی - توجه به تفکرات خانواده |
بررسی اصالت و فرهنگ خانوادگی |
مؤلفههای اصلی | مقولات |
آگاهی از فلسفۀ ازدواج | آگاهی از حکمت ازدواج |
آگاهی از تجارب و ثمرات ازدواج | |
انتخاب هوشمند | خردمندی در انتخاب |
نگاه همه جانبه در انتخاب | |
سواد ازدواج | سواد فرهنگی |
سواد ارتباطی- اجتماعی | |
راهبردهای عقلانی-هیجانی |
مدیریت فکری |
مدیریت عاطفی | |
مدیریت و پیشگیری از آسیبها | |
سبک ارزشمند ازدواج | سبک ازدواج معین |
داشتن سیستمهای ارزشی |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |