Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1401.073
دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، Fallahyazd@iauyazd.ac.ir
چکیده: (453 مشاهده)
مقدمه: یکی از راههای ارتقای فرهنگ و ارزشهای جامعه اسلامی در ایران شناسایی و معرفی مؤلفههای انتخاب همسر است. شناخت این مؤلفهها میتواند موجب انتخاب همسرگزینی مناسب و پیشگیری از خطاهای متداول در این زمینه گردد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای آموزشی انتخاب همسر در جامعۀ ایرانی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و با ماهیت اکتشافی-توصیفی بود که با استفاده از نظریۀ داده بنیاد و به کارگیری روش نظاممند استراوس و کوربین به طور همزمان به گردآوری، اجرا و تحلیل دادهها پرداخته شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مشاوران خانواده، اساتید هیئت علمی و مدیران مراکز مشاوره دخیل در زمینۀ آموزش و مشاورۀ ازدواج شهرستان یزد در سال 1401 بود. از اینرو، برای نمونۀ پژوهش، 32 مشارکتکننده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها نیز از طریق مصاحبۀ نیمه ساختارمند و ضبط مصاحبهها گردآوری شد.
یافتهها: نتایج کدگذاری باز نشان داد از 254 گزاره استخراج شده، 27 مفاهیم در قالب 11 مقوله به دست آمد. کدگذاری محوری با ادغام و ارتباط بین مقولات، پنج مؤلفه اصلی (آگاهی از فلسفۀ ازدواج، انتخاب هوشمند، سواد ازدواج، راهبردهای عقلانی-هیجانی و سبک ارزشمند ازدواج) را مطرح نمود. کدگذاری انتخابی نیز با طراحی چارچوب پارادایم به صورت ترسیمی، نظریۀ نهایی خود را به نمایش گذاشت.
نتیجهگیری: شناسایی ابعاد و مؤلفههای همسرگزینی میتواند راهگشای سنجش و ارزیابی جوانان در شرف ازدواج توسط مشاوران پیشاز ازدواج و زوجدرمانگران باشد؛ زیرا موجب گرفتن تصمیمات حیاتی و مهم در انتخاب شریک زندگی برای جوانان خواهد بود.
این مقاله، برگرفته از پایاننامۀ دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/8/4 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1402/6/10