Research code: 7529
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1399.136
khani F, Sadeghian H A, ghaneian M T, Mirhosseini S A, jambarsang S. The Correlation of Green School indicators with Life Quality of life of Female Students in First Level of High Schools in Yazd City in 2021-2020. TB 2023; 21 (5) :80-94
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3254-fa.html
خانی فاطمه، صادقیان حسینعلی، قانعیان محمدتقی، میرحسینی سیدابوالقاسم، جام برسنگ سارا. ارتباط شاخصهای مدرسه سبز با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر یزد در نیمسال تحصیلی 1400-1399. طلوع بهداشت. 1401; 21 (5) :80-94
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3254-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران. ، sadeghian.hossein@gmail.com
متن کامل [PDF 750 kb]
(393 دریافت)
|
چکیده (HTML) (563 مشاهده)
متن کامل: (1284 مشاهده)
ارتباط شاخصهای مدرسه سبز با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر یزد در نیمسال تحصیلی 1400-1399
نویسندگان: فاطمه خانی1، حسینعلی صادقیان2، محمد تقی قانعیان3، سید ابوالقاسم میرحسینی4، سارا جام برسنگ5
1.دانشجوی کارشناسی ارشد اکولوژی انسانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران.
2. نویسنده مسئول: استادیارگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران.
تلفن تماس: 03536240691 Email: sadeghian@gmail.com
3.استاد گروه بهداشت محیط، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران.
4. استاد گروه محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه آزاد ، یزد، ایران.
5. استادیار گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران.
چکیده
مقدمه: نظر به نقش مدارس سبز در حفظ سلامت محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش کیفیت فضاهای داخلی، کاهش آلودگی و نیز ارتقای یادگیری در دانش آموزان و اینکه یکی دیگر از ابعاد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نوجوانان، محیط مدرسه میباشد، در این مطالعه میزان انطباق مدارس متوسطه اول دخترانه شهر یزد با شاخصهای مدارس سبز و ارتباط آن با کیفیت زندگی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادیم.
روش بررسی: طراحی این مطالعه، توصیفی -مقطعی است که در سال 1399 انجام گرفت و نمونهگیری آن به صورت خوشهای دو مرحلهای با انتخاب تصادفی 11مدرسه در ناحیه یک و 13 مدرسه در ناحیه دو آموزش و پرورش و بعد انتخاب تصادفی 11 دانش آموز از هر مدرسه انجام گرفت(264 دانش آموز) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) به صورت الکترونیکی بین دانش آموزان توزیع گردید. و پرسشنامه مدارس سبز که برخی از سوالات آن از طریق مشاهده و توسط محقق مورد ارزیابی قرار گرفت و در برخی دیگر از مسئولین و معلمین مدارس خواسته شد، براساس اطلاعاتی که از مدرسه خود دارند به سوالات پاسخ دهند. دادهها به وسیله نرم افزارSPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون آماری t test مستقل نشان داد نمره کلی کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری ندارد(722/0P=) و به طور کلی میانگین نمره بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری دارد(033/0P =). همچنین میانگین نمره بعد عواطف از ابعاد کیفیت زندگی در مدارس سبز درجه 2 نسبت به مدارس سبز درجه 3 بیشتر بود با توجه به این نکته لازم است توجه ویژه ای به مدارس درجه سبز درجه 3 صورت گیرد
نتیجه گیری: طبق نتایج، درجه سبز مدارس به بهبود بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی کمک می نماید لذا پیشنهاد میشود با بهرهگیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی، پشتیبانها و سیاست گذاری های دولتی موجب ارتقای درجه سبز مدارس و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان شد.
واژههای کلیدی: مدرسه سبز، کیفیت زندگی، دانش آموز
این مقاله بر گرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
مقدمه
هر جامعهای در تلاش برای ساختن دنیایی بهتر برای کودکان است و از آنجا که منابع انرژی رو به پایان است، زندگی آنان متفاوت با زندگی ما خواهد بود. شاید به این دلیل است که بسیاری از برنامههای متمرکز بر محیط زیست، برای کودکان طراحی شده است و اغلب برنامه های مبتنی بر مدارس، راهی برای شروع این آموزش است(1).
کاربرد مفاهیم پایداری در مدارس، مبحثی تازه را به نامهای مدرسه سبز، مدرسه محیط زیستی، مدرسه پایدار، مدرسه طبیعت و مدرسه اکولوژیکی بازکرده است که همگی اینها دارای مفهوم یکسانی هستند .مدارس سبز ساختمانهایی هستند که محیطی سالم برای آموزش و یادگیری فراهم میکنند و در عین حال از انرژی و منابع بصورت پایدار استفاده میکنند. این مدارس 4 ستون اصلی دارند که عبارتند از: 1)تلاش میکند تا عاری از مواد سمی باشد. 2) از منابع بصورت پایدار استفاده میکند. 3)یک فضای سالم سبز ایجاد میکند و 4)آموزش، یادگیری و تعامل در آن رخ میدهد. این مدارس سبب صرفه جویی در مصرف آب و انرژی میشوند، استفاده از انرژیهای تجدید پذیر را ممکن میسازند و بهواسطه کاهش آلودگی و کاهش زباله، فواید محیطی بسیاری دارند. شواهد نشان داده است که مدارس پایدار در مقایسه با ساخت سنتی نه تنها گرانتر نیستند بلکه بر طول عمر ساختمان نیز میافزایند و این در دورهای که با محدودیت در بودجهها مواجه هستیم، ضروری و حیاتی است(3, 2).بنابراین ایجاد مدارس پایدار چه از طریق ساخت ساختمانهای جدید و چه از طریق نوسازی ساختمانهای موجود، سبب بهبود کارکرد کلیه معلمین، دانش آموزان و کاهش هزینهها میگردد. (3).
نداشتن ارتباط با طبیعت و یا عدم فعالیت کودکان در فضای طبیعی و درگیر شدن آنها با ابزار و رسانههای الکترونیکی باعث ایجاد مشکلی به نام «غفلت از طبیعت» میشود. که این مشکل بر سبک و کیفیت زندگی کودکان تأثیر میگذارد(4).
چالشهای زیستمحیطی پیش روی کره زمین ریشهای هستند، حداقل بخشی از آن از رفتار ناپایدار انسانی نشأت میگیرد و آموزش محیطزیست میتواند موجب افزایش آگاهی، تغییر نگرشها و ارزشها شود در ایران، علیرغم تلاشهای پراکندهای که برای راه اندازی مدارس سبز انجام شده، به علت مهیا نبودن بسترها و زیرساختهای مورد نیاز، آمادگی محیط زیستی شدن مدارس کشور در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد و این امر چه بسا باعث عدم امکان برخورداری از مزایای محیط زیستی بودن مدارس بشود. بنابراین، مدارس ایران باید با استفاده از ابزار ارزیابی مناسبی سطح فعلی آمادگی مدرسه خود را برای بکارگیری معیارهای محیط زیستی ارزیابی کنند و سپس با انجام مطالعات تطبیقی و شناخت وضعیت مطلوب، سعی در کاهش شکاف میان این دو )آنچه که هست و آنچه که باید باشد (بنمایند. در واقع کاهش این شکاف بایستی اصلیترین هدف در برنامهریزیهای راهبردی جهت افزایش مدارس محیط زیستی باشد (5).
دانشآموزان به دلیل نقش مهمی که در اداره آینده کشور به عهده دارند و مدیران اصلی در اداره آینده کشور و رهبر سایر اقشار جامعه در هدایت به سمت کمال و اهداف کشور میباشند، و سلامت جسم و روان آن ها با سلامت جامعه آینده و آینده کشور در ارتباط مستقیم میباشد(6). بخش اعظمی از دوره نوجوانی ما در مدرسه سپری میشود(7) دوره نوجوانی، دورهای پر تنش و بسیار مهم در زندگی است(6). نوجوانانی که ارتباط خوبی با محیط مدرسه خود دارند(اگرچه رابطه خوبی با خانواده خود نداشته باشند)، میزان بروز بیماریهای رفتاری و اختلالات روانی از قبیل استرس در آنها کمتر میباشد (8) در ایران مدارس از شروع سال تحصیلی 1391 به پنج گروه پیش دبستان، ابتدایی اول، ابتدایی دوم، متوسطه اول و متوسطه دوم طبقهبندی میشوند(9). مدارس پایدار نقش موثری در حفظ سلامت محیط زیست، بهینهسازی مصرف انرژی، افزایش کیفیت فضاهای داخلی، کاهش آلودگی و نیز ارتقای یادگیری در دانشآموزان و بهبود ابعاد کیفیت زندگی دارند، سیاوشپور و همکاران در مطالعهای در سال 1395 نقش فضای سبز محیط آموزش کودکان در تقویت حس تعلق به مکان را در شهر شیراز مورد مطالعه قراردادند در بین همه عوامل محیطی مؤثر در حس تعلق به مکان، فضای سبز مدرسه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در رشد و تقویت احساس وابستگی به محیط مدرسه و تعلق به آن است. بین ارتباط آموزش محور با فضای سبز مدرسه و حس تعلق به مدرسه رابطه وجود دارد(10).
صدوقی و همکارش در مطالعهای در سال 1397 اذعان داشتند برداشت مطلوب از محیط یادگیری دانش آموزان با بهزیستی همراه است و ارائهی حمایتهای مطلوب از دانش آموزان و ایجاد محیط یادگیری مطلوب موجب افزایش کیفیت زندگی و حفاظت افراد در برابر فرسودگی تحصیلی خواهد شد(11).طالب زاده نوبریان و همکاران در مطالعهای اذعان کردند که میان محیط مدرسه و پیوند مشکلات رفتاری دانشآموزان با مدرسه رابطه منفی وجود دارد.
بنابراین مدرسه و پیوند آن با دانشآموزان میتواند از ایجاد مشکلات رفتاری در نوجوانان پیشگیری کند. علاوه بر محیط مدرسه، عامل مهم دیگری که در مدارس بر دانشآموزان اثرگذار است، عامل محیط کلاس در مدارس مختلف است(12).
نظر به اهمیت آغاز آموزش در مورد ضرورت و روشهای حفظ محیط زیست و صرفهجویی در مصرف انرژی و منابع از دوران کودکی، ارتباط نوع مدارس و کیفیت زندگی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.
مقالات موجود در مورد فضای سبز و کیفیت زندگی اندک است، و نتایج متفاوتی را نشان میدهد و بیشتر شامل مقالاتی با استفاده از طرح های تحقیقاتی مشاهدهای و سطح مدرسه است. تحقیقات تجربی بیشتر در مورد این موضوع باید روشن کند که چگونه مربیان، مدیران، سیاست گذاران و سایر ذینفعان میتوانند از مزایای سبزسازی حیاط مدرسه برای بهبود سلامت و رفاه کودکان در جوامع خود استفاده کنند. انجام پژوهش در رابطه با بررسی ارتباط شاخصهای مدرسه سبز با کیفیت زندگی دانش آموزان، ضروری به نظر میرسد.
روش بررسی
این مطالعه، توصیفی-مقطعی است جامعه مورد بررسی دانشآموزان مدارس دخترانه متوسطه اول (پایه دوم و سوم)در محدوده سنی 14 تا 15 سال شهر یزد بود که در مدارس دولتی و نیمه دولتی و شاهد و استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل بودند دانشآموزان پایه اول به دلیل عدم حضورشان در مدرسه در سال قبل تحصیلی از مطالعه حذف شدند و همچنین دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی به دلیل عدم اجازه مسئولان مدارس جهت حضور پژوهشگر در مدرسه از مطالعه حذف شدند.
معیارهای ورود: مدارس دولتی ناحیه یک و دو شهر یزد و دانش آموزان پایه دو و سوم
معیار خروج: مدارس غیرانتفاعی، دانش آموزان پایه اول
حجم نمونه با فرض همبستگی حداقلی 17/0 بین دو شاخص مورد بررسی و با در نظر گرفتن خطای نوع اول 05/0 و توان 80 درصد با استفاده از فرمول زیر 264 نفر محاسبه شد.
نمونهگیری به صورت خوشهای دو مرحلهای با انتخاب تصادفی 11مدرسه در ناحیه یک و 13 مدرسه از ناحیه دو آموزش و پرورش شهر یزد انجام شد که به صورت تصادفی 11 دانش آموز از هر مدرسه انتخاب شدند و لینک پرسشنامه کیفیت زندگی که در سامانه پرس لاین طراحی شده بود به صورت الکترونیکی به شماره همراه دانشآموزان ارسال گردید. در این مطالعه جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه ذیل استفاده گردید: