Research code: 7529
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1399.136
khani F, Sadeghian H A, ghaneian M T, Mirhosseini S A, jambarsang S. The Correlation of Green School indicators with Life Quality of life of Female Students in First Level of High Schools in Yazd City in 2021-2020. TB 2023; 21 (5) :80-94
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3254-fa.html
خانی فاطمه، صادقیان حسینعلی، قانعیان محمدتقی، میرحسینی سیدابوالقاسم، جام برسنگ سارا. ارتباط شاخصهای مدرسه سبز با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر یزد در نیمسال تحصیلی 1400-1399. طلوع بهداشت. 1401; 21 (5) :80-94
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3254-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران. ، sadeghian.hossein@gmail.com
چکیده: (566 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نظر به نقش مدارس سبز در حفظ سلامت محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش کیفیت فضاهای داخلی، کاهش آلودگی و نیز ارتقای یادگیری در دانش آموزان و اینکه یکی دیگر از ابعاد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نوجوانان، محیط مدرسه میباشد، در این مطالعه میزان انطباق مدارس متوسطه اول دخترانه شهر یزد با شاخصهای مدارس سبز و ارتباط آن با کیفیت زندگی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادیم.
روش بررسی: طراحی این مطالعه، توصیفی -مقطعی است که در سال 1399 انجام گرفت و نمونهگیری آن به صورت خوشهای دو مرحلهای با انتخاب تصادفی 11مدرسه در ناحیه یک و 13 مدرسه در ناحیه دو آموزش و پرورش و بعد انتخاب تصادفی 11 دانش آموز از هر مدرسه انجام گرفت(264 دانش آموز) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) به صورت الکترونیکی بین دانش آموزان توزیع گردید. و پرسشنامه مدارس سبز که برخی از سوالات آن از طریق مشاهده و توسط محقق مورد ارزیابی قرار گرفت و در برخی دیگر از مسئولین و معلمین مدارس خواسته شد، براساس اطلاعاتی که از مدرسه خود دارند به سوالات پاسخ دهند. دادهها به وسیله نرم افزارSPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون آماری t test مستقل نشان داد نمره کلی کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری ندارد(722/0P=) و به طور کلی میانگین نمره بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری دارد(033/0P =). همچنین میانگین نمره بعد عواطف از ابعاد کیفیت زندگی در مدارس سبز درجه 2 نسبت به مدارس سبز درجه 3 بیشتر بود با توجه به این نکته لازم است توجه ویژه ای به مدارس درجه سبز درجه 3 صورت گیرد
نتیجه گیری: طبق نتایج، درجه سبز مدارس به بهبود بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی کمک می نماید لذا پیشنهاد میشود با بهرهگیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی، پشتیبانها و سیاست گذاری های دولتی موجب ارتقای درجه سبز مدارس و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان شد.
این مقاله بر گرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/7/24 | انتشار: 1401/10/30