دانشگاه پیام نور تهران
چکیده: (2898 مشاهده)
مقدمه: اگر بیماران از بیمارستان رضایت نداشته باشند، این امر منجر به رویگردانی بیمار و ترک رابطه بیمار با بیمارستان میشود. در این شرایط بیماران، بیمارستانی را انتخاب میکنند که خدماتی با بهترین کیفیت را عرضه کند. هدف از این مقاله، بررسی تاثیر کیفیت خدمات بیمارستان بر رفتار رویگردانی بیماران میباشد.
روش بررسی: پژوهش، از نوع توصیفی بوده و به صورت مقطعی و کاربردی در بیمارستان شهید صدوقی یزد که بزرگترین بیمارستان در سطح استان یزد میباشد انجام شد. جامعه آماری کلیه بیماران بستری شده در ششماهه اول سال 1395 بود. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود و حجم نمونه توسط فرمول کوکران، 196 تعیین شد. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه بسته، جمعآوری و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نسخه 19 صورت گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آزمونهای همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: میانگین کیفیت خدمات بیمارستان 025/1±508/3 و میانگین رفتار رویگردانی بیماران 997/0±186/2 به دست آمد. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد همبستگی منفی و معنیداری (746/0- r = و000/0p=) بین کیفیت خدمات بیمارستان با رفتار رویگردانی وجود دارد. از میان ابعاد ششگانه کیفیت خدمات بیمارستان، بعد تواضع بیشترین میزان همبستگی را با رفتار رویگردانی بیماران دارد. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد کیفیت خدمات بیمارستان بر رفتار رویگردانی بیماران تاثیر منفی و معنیدار دارد.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر منفی و معنیدار کیفیت خدمات بیمارستان بر رفتار رویگردانی بیماران، میتوان گفت هر چه مدیران بیمارستان در راستای ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستان بکوشند، بیماران در صورت نیاز به مراجعه مجدد، دوباره همین بیمارستان را انتخاب میکنند. با توجه به همبستگی بالای بعد تواضع با رفتار رویگردانی، میتوان دریافت میزان ادب و احترام کارکنان بیمارستان در برخورد با بیماران، از نظر بیماران بسیار اهمیت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1397/4/26