barzegar bafrooei M, Akoochakian E, Afkhami Aghda M. Study of Effects of Training Biological, Cognitive and Emotional Characteristics of Mothers on Improving Relations Between Parent-Child Adolescent Girls with Precocious Puberty. TB 2018; 17 (2) :70-83
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2047-fa.html
برزگر بفرویی مهدی، اکوچکیان الهام، افخمی عقدا محمد. بررسی تأثیر آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس. طلوع بهداشت. 1397; 17 (2) :70-83
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2047-fa.html
آموزش و پروش ، mahdibarzegar69@gmail.com
چکیده: (2982 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدفِ بررسی تأثیر آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد - فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس به اجرا در آمد.
روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای بلوغ زودرس منطقه فلاورجان اصفهان بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین کلیه مدارس ابتدایی دخترانه منطقه فلاورجان که شامل 35 مدرسه بود؛ 6 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین کلیه دانشآموزان دختر دارای بلوغ زودرس جنسی که دارای سن 11 سال و کمتر بودند، 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. بعد از آن مادران دانشآموزان گروه مداخله در طول 8 جلسه آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دریافت کردند. اﺑﺰارﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رابطه والد - فرزندی ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗأﺛﻴﺮ ﻣﺪاﺧﻠﻪ، در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻜﻤﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪ.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران اثر معناداری بر کیفیت رابطه والد- فرزندی داشت. هم چنین نتایج نشان داد آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادر به طور اختصاصیتر بر احساسات مثبت، همانندسازی با مادر و میزان ارتباط در گروه آزمایشی تأثیرمعنیدار دارد(01/0>p) و بر مؤلفه عدم تنفر و گمگشتگی نقش در رابطه والد -فرزندی تأثیر معنیداری ندارد.
نتیجهگیری: آموزش ویژگیهای زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران میتواند روابط والد – فرزندی را در دخترانِ بلوغ زودرس بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/1/6 | پذیرش: 1395/5/30 | انتشار: 1397/4/24