دوره 17، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 70-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barzegar bafrooei M, Akoochakian E, Afkhami Aghda M. Study of Effects of Training Biological, Cognitive and Emotional Characteristics of Mothers on Improving Relations Between Parent-Child Adolescent Girls with Precocious Puberty. TB. 2018; 17 (2) :70-83
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2047-fa.html
برزگر بفرویی مهدی، اکوچکیان الهام، افخمی عقدا محمد. بررسی تأثیر آموزش ویژگی‌های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد-فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس. طلوع بهداشت. 1397; 17 (2) :70-83

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2047-fa.html


آموزش و پروش ، mahdibarzegar69@gmail.com
چکیده:   (162 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدفِ بررسی تأثیر آموزش ویژگی­های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران بر بهبود روابط والد - فرزندی دختران دارای بلوغ زودرس به اجرا در آمد.
روش بررسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای بلوغ زودرس منطقه فلاورجان اصفهان بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای از بین کلیه مدارس ابتدایی دخترانه منطقه فلاورجان که شامل 35 مدرسه بود؛ 6 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین کلیه دانش­آموزان دختر دارای بلوغ زودرس جنسی که دارای سن 11 سال و کمتر بودند، 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. بعد از آن مادران دانش­آموزان گروه مداخله در طول 8 جلسه آموزش ویژگی­های زیستی، شناختی و عاطفی دریافت کردند. اﺑﺰار­ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رابطه والد - فرزندی ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗأﺛﻴﺮ ﻣﺪاﺧﻠﻪ، در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ و  ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻜﻤﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪ.
یافته­ها: نتایج نشان داد آموزش ویژگی‌های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران اثر معناداری بر کیفیت رابطه والد- فرزندی داشت. هم چنین نتایج نشان داد آموزش ویژگی‌های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادر به ‌طور اختصاصی­تر بر احساسات مثبت، همانندسازی با مادر و میزان ارتباط در گروه آزمایشی تأثیرمعنی‌دار دارد(01/0>p) و بر مؤلفه عدم تنفر و گم‌گشتگی نقش در رابطه والد -فرزندی تأثیر معنی‌داری ندارد.
نتیجه­گیری: آموزش ویژگی‌های زیستی، شناختی و عاطفی دوران بلوغ به مادران می­تواند روابط والد فرزندی را در دخترانِ بلوغ زودرس بهبود بخشد.
 
 
متن کامل [PDF 236 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb