مقدمه: در مدیریت کیفیت فراگیر، کیفیت تنها یک پدیده تحسین برانگیز نیست بلکه حق مسلم مشتری است و از طریق درگیری و مشارکت کلیه کارکنان، مدیران و مشتریان یک سازمان ایجاد خواهد شد. این مطالعه به منظور بررسی نگرش کارکنان بیمارستانهای آموزشی شهر یزد در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر با استفاده از منطق فازی، طراحی شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که به صورت مقطعی انجام گرفته است.جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود که از بین آنها تعداد 235 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. از آنجا که تئوری فازی، در مقابل تئوری منطقی، رویکردی مناسبتری برای سنجش متغیرهای کلامی است، بنابراین این مقاله با بکارگیری منطق فازی ، نگرش کارکنان را در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر تعیین میکند.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که ابعاد "شناسایی و آموزش کارکنان"، "توانمندسازی و کار تیمی کارکنان" و "حمایت و رهبری مدیریت عالی سازمان" به ترتیب در رتبههای اول، دوم و سوم اهمیت از نظر کارکنان برخوردار هستند.
نتیجهگیری: معیارهای شناسایی و آموزش کارکنان و کارتیمی و حمایت و رهبری مدیریت عالی سازمان برانگیزندههای مهم مدیریت کیفیت فراگیر محسوب میشود. بنابراین در برنامههای ارتقای مدیریت کیفیت جامع، این ابعاد را با توجه به درجه اهمیت باید در اولویت قرار داد و در جهت فراتر رفتن کیفیت خدمات تلاش نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |