دوره 14، شماره 5 - ( آذر و دی 1394 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 172-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد ، Emai: montazerimaryam67@gmail.com
چکیده:   (5455 مشاهده)

چکیده

مقدمه: برخورداری از باورهای دینی و نیروی تفکر نقش مهمی در کاهش اختلالات روانی و استرس دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و گرایش به تفکر انتقادی با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد انجام گرفت.

روش بررسی: جامعه­ی آماری پژوهش شامل 1617 دانشجوی دختر دوره کارشناسی دانشگاه یزد بود که از این جامعه بر اساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 300 نفر از دانشکده­ی علوم انسانی به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه­ای با نسبت مساوی انتخاب شدند. برای سنجش متغیّرهای پژوهش از پرسشنامه­ی جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه­ی گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و پرسش نامه مقابله با موقعیت های فشارزای اندلر و پارکراستفاده شد. تحلیل داده­ها نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه صورت گرفت.

یافته­ها: ابتدا بین جهت گیری مذهبی درونی و سپس جهت گیری بیرونی با سبک مقابله مساله مدار و همچنین بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک مساله مدار هم بستگی مثبتی در دانشجویان مشاهده شد. از بین مولفه های گرایش به تفکر انتقادی، مولفه نوآوریی و بلوغ فکری با سبک مساله مدار و اشتغال ذهنی در ابتدا با سبک مساله مدار و سپس با سبک اجتنابی هم بستگی مثبت معنادار و در مقابل، مولفه بلوغ فکری نیز با دو سبک هیجان مدار و اجتنابی همبستگی منفی معناداری داشتند.

نتیجه­گیری: با توجه به یافته‌های پژوهشی با آموزش تفکر انتقادی و تلاش در جهت درونی سازی مذهب می‌توان بهره‌گیری دانشجویان از سبک‌های مقابله‌ای کارآمد در هنگام مواجهه با  رویدادهای تنش‌زا را افزایش داد.

متن کامل [PDF 169 kb]   (1663 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/13 | پذیرش: 1394/8/18 | انتشار: 1394/10/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.