مقدمه: با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت جامعه و انتقال و شیوع بسیاری از بیماریها از راه های مختلف از جمله دست اندرکاران تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و با توجه به برگزاری دوره های آموزش بهداشت اصناف طی دوازده سال گذشته در کشور و اهمیت ارزشیابی آن و اینکه مدل کرک پاتریک یکی از مهمترین مدل ها برای ارزشیابی دوره های آموزشی می باشد لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان اثر بخشی دوره های آموزش بهداشت اصناف کشور مبتنی بر مدل کرک پاتریک صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر از نوع مقطعی بود و در میان 900 نفر از کسبه دارای گواهینامه بهداشت اصناف انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی از پانزده استان انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مبتنی بر مدل کرک پاتریک شامل: اطلاعات زمینه ای و جمعیت شناختی با هشت سوال، 35 سوال آگاهی، 5 گویه نگرش در خصوص اهمیت برگزاری و گذراندن دوره های آموزش بهداشت اصناف، 21 سوال عملکرد برحسب تعدادی از ماده های فرم آئین نامه مقررات بهداشتی اصناف و ده گویه رضایتمندی از نحوه برگزاری کلاسها بود. دادهها توسط SPSS ویرایش هجدهم و با کمک آمار توصیفی و آزمون پارامتریک تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سن شرکت کنندگان 55/13 ± 03/36 سال بود. حداکثر امتیاز کسب شده و بالاترین فراوانی شرکت کنندگان در هر سطح ارزشی سازه ها به ترتیب؛ آگاهی (باز پاسخ) 18/67 درصد و 7/59 (خوب) درصد، آگاهی (چند گزینه ای) 77/62 و 8/64 (متوسط) درصد، مجموع آگاهی 02/61 و 8/68 (متوسط) درصد، رضایتمندی 62/58 و 3/49 (خوب) درصد، نگرش 5/67 و 3/57 (متوسط) درصد و عملکرد 80/74 و 1/75 (خوب) درصد بود. افزایش میزان نگرش باعث افزایش معنادار همه متغیر های؛ آگاهی، رضایتمندی، رفتار، تعداد کلاس های شرکت شده، سن و سابقه کار شده بود.
نتیجه گیری: با توجه به مدل ارزشیابی کرک پاتریک میزان اثر بخشی دوره های آموزشی صورت گرفته در هر یک از حیطه ها در سطح « متوس ط» و « خوب » قرار گرفته است و همچنان لزوم ارتقاء سطح فرآیند آموزش و یادگیری در هر یک از سطوح آموزشی ضروری به نظر می رسد.
.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |