Ethics code: IR.PNU.REC.1402.247
eatesamipour R, ghaderi yaznabad E. The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship between Parental Emotional Safety and the Quality of Life of Hearing-Impaired Adolescents. TB 2025; 24 (2) :1-14
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3764-fa.html
دانشگاه پیام نور ، r.eatesami@gmail.com
چکیده: (46 مشاهده)
مقدمه: ناشنوایی یک مشکل رایج جهانی است که بهطورجدی کیفیت زندگی فرد دارای اختلال را تهدید میکند. پژوهش حاضر باهدف نقش میانجیگری عزت نفس در ارتباط بین ایمنی هیجانی والدین و کیفیت زندگی نوجوانان کمشنوا انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و از نوع تحلیل مسیر میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کمشنوا مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402 بود که از بین آنها با توجه به نظریه هو و بنتلر حداقل تعداد نمونه مورد نیاز 210 نفر در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن احتمال ریزش افراد نمونه تعداد 250 نفر مشخص شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشـه ای پس از کنار گذاشته شدن داده های ناقص تعداد 217 دانش آموز (124 پسر و 93 دختر) به عنوان نمونه معتبر جهت تحلیل نهایی انتخاب شدند و به پرسشنامههای ایمـنی هیجـانی برونر و همکـاران
(2008 )، عزتنفس آیزنک(1972)، و پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(2004) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss 26 و smart-pls 3 انجام شد.
یافتهها: ایمنی هیجانی والدین بر کیفیت زندگی و عزت نفس نوجوانان کمشنوا اثر مستقیم مثبت و معناداری داشت(01/0p<). عزت نفس بر کیفیت زندگی نوجوانان کمشنوا دوره متوسطه اول اثر مستقیم مثبت و معناداری داشت(01/0p<). همچنین اثر غیر مستقیم عزت نفس بر کیفیت زندگی نوجوانان کمشنوا از طریق ایمنی هیجانی والدین مثبت و معنادار بود(01/0p<).
نتیجه گیری: نظر به اینکه نتـایج حاصـل از پـژوهش فعلـی مبنی بر تأثیر ایمنی هیجانی والدین بر کیفیت زندگی نوجوان ناشنوا است، بهبود جو روانی خانواده در ارتقاء سلامت روان نوجوانان ناشنوا میتواند به کاهش مشکلات روانشناختی این گروه از نوجوانان منجر شود.
این مقاله برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد است.
| |
متن کامل (HTML) (16 مشاهده)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1403/10/3 | پذیرش: 1403/12/22 | انتشار: 1404/6/20