دوره 23، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 99-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-3184-1
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.029

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motevally Joybari F, Bakhshipour Joybari B, Abbasi Q. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Intervention on Social Competence and School Refusal of Children with Separation Anxiety Disorder. TB 2024; 23 (2) :81-99
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3634-fa.html
متولی جویباری فاطمه، بخشی پور جویباری باب الله، عباسی قدرت الله. اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری بر شایستگی اجتماعی و امتناع از مدرسه کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی. طلوع بهداشت. 1403; 23 (2) :81-99

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3634-fa.html


دانشیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ba_bakhshipour@yahoo.com
چکیده:   (249 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر شایستگی اجتماعی و امتناع از مدرسه کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی انجام شد.  
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه  مادران دارای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی آموزش‌وپرورش ناحیه یک ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ که مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بودند. از بین آنها ۳۰ نفر به‌صورت دردسترس انتخاب به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه اضطراب جدایی هان، هاجینلیان، پرسشنامه شایستگی اجتماعی توسط گروه تحقیقاتی پیشگیری از مشکل رفتار و پرسشنامه امتناع از مدرسه توسط کارنی و سیلورمن استفاده شد. درگروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۱ساعته مداخله شناختی - رفتاری اجرا شد؛ ولی گروه گواه هیچ مداخله‌ای را دریافت نکرد. قبل و بعد از اجرای جلسات پیش آزمون و پس آزمون از هردو گروه گرفته شد. جهت تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکررآمیخته با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان دادبین میانگین متغیر شایستگی اجتماعی و امتناع از مدرسه در مرحله پیش‌آزمون - پس‌آزمون و مرحله پیش‌آزمون - پیگیری نسبت به گروه گواه تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P).
 نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، آموزش مداخله شناختی - رفتاری بر مادران کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی موجب افزایش شایستگی اجتماعی و کاهش امتناع از مدرسه در کودکان مبتلا به اضطراب جدایی شد؛ بنابراین می‌توان این مداخله را به کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی، روان‌شناسان و مشاوران کودک توصیه کرد.
 

این مقاله برگرفته از رساله دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ساری باشد.

 
متن کامل [PDF 731 kb]   (226 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (403 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb