Alizadeh- siuki H, jadgal M. The Effect of an Educational Program Based on Protection Motivation Theory (PMT) in Adopting Preventive Behaviors from Uterine Cervical Neoplasm among Women Referring to Health Centers in Torbat Heydariyeh City. TB 2024; 23 (2) :1-15
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3627-fa.html
علیزاده سیوکی هادی، جدگال محمد سعید. تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان دهانه رحم در زنان شهرستان تربت حیدریه. طلوع بهداشت. 1403; 23 (2) :1-15
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3627-fa.html
علوم پزشکی تربت حیدریه ، hadializadeh612@gmail.com
چکیده: (280 مشاهده)
مقدمه: یکی از سرطانهایی که سلامت زنان را به خطر میاندازد، سرطان دهانه رحم است و به دلیل نداشتن علائم قابل توجه می تواند کشنده باشد.این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی کاربردیکه برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزشمحافظت (Protection Motivation Theory) در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سرطان دهانه رحم در زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت تربت حیدریه انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که بر روی 200 نفر(100 نفر گروه آزمون و 100 نفر گروه کنترل) از زنان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت با میانگین سنی62/30 سال از آبان ماه1398 لغایت خرداد ماه1399درشهر تربت حیدریه به روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته براساس سازه های نظریه انگیزش محافظت بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پیش آزمون برای هر دو گروه انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیازهای آموزشی ارزیابی گردید. مداخله آموزشی برای گروه آزمون در 3 جلسه 90 دقیقه ای با استفاده از سخنرانی، پاورپونت، پرسش و پاسخ انجام شد. سه ماه پس از مداخله مجدداً پرسشنامه اولیه برای گروه آزمون و کنترل تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS ورژن 22 با استفاده از آزمون های کای دو، تی زوجی و تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 >p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: قبل از مداخله اختلاف معنی داری در گروه های آزمون و کنترل از نظر میانگین نمرات سازه های مدل وجود نداشت) 05/0 (p> در حالیکه بعد از مداخله آموزشی نمراتتمامی سازه های مدل در گروه آزمون از نظر آماری معنی دار بود. (خودکارآمدی 001/0p=، هزینه پاسخ001/0p=، کارایی پاسخ001/0p= ، آسیب پذیری درک شده007/0p= ، ترس001/0p=، شدت درک شده01/0p=، انگیزش002/0p= و رفتار001/0p=).
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، اثربخشی مداخله آموزشی براساس تئوری انگیزش محافظت در جهت ارتقاء رفتار پاپ اسمیر را نشان می دهد؛ به طوری که پس از مداخله آموزشی و پس از پایان سه ماه ، 56 درصد از زنان گروه آزمون، پاپ اسمیر را انجام می دادند. بنابراین طراحی مداخلات آموزشی براساس این تئوری در جهت آموزش و ارتقای سلامت جامعه و به ویژه زنان پیشنهاد می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/14 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10