دوره 23، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 80-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 16123
Ethics code: (IR.SSU.SPH.REC.1402.089)

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zeidbadi B, khodayarian M, sadeghi R. Persian Translation, Cross cultural Adaptation and Validity and Reliability of the Mental Health Literacy Knowledge Assessment Tool in Iranian Students. TB 2024; 23 (2) :66-80
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3620-fa.html
زیدآبادی بتول، خدایاریان مهسا، صادقی رضا، جام برسنگ سارا. ترجمه، بومی سازی و بررسی اعتبار و پایایی ابزار سنجش دانش سواد سلامت روان در دانش آموزان ایرانی. طلوع بهداشت. 1403; 23 (2) :66-80

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3620-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، mahsa.khodayarian@gmail.com
چکیده:   (152 مشاهده)
مقدمهاهمیت سواد سلامت روان به عنوان یک مؤلفه ضروری برای افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به سلامت روان و بیماری روانی در دانش آموزان مدارس شناخته شده است. هدف این مطالعه ترجمه، بومی سازی و بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش دانش سواد سلامت روان در دانش آموزان ایرانی می باشد.
روش بررسی: نسخه انگلیسی ابزار سنجش دانش سواد سلامت روان با 28 سوال دانش و 8 سوال نگرش در مورد اختلالات روانی،  به فارسی ترجمه شد. سپس روایی پرسشنامه توسط 12 نفر از متخصصین بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، 30 نفر از شرکت کنندگان نسخه فارسی پرسشنامه را دو بار در فواصل دو هفته ای تکمیل کردند.
یافته‌ها: در ترجمه ابزار دو سوال با فرهنگ ایرانی تطابق و بومی سازی شد. میانگین شاخص روایی محتوا گویه‌ها عدد 0.88 بدست آمد. و در نسبت روایی محتوا  سوالات 4، 5، 29، 35،  غیرقابل قبول بودند. شاخص ضریب آلفای کرونباخ سوالات دانش سلامت عمومی و نگرش در مورد اختلالات روانی دانش آموزان به ترتیب96/0 و 86/0 بدست آمد. و همبستگی پیرسون سوالات بخش دانش 93/0 و نگرش 76/0 بود که ضریب پایایی قابل قبول است.
نتیجه گیری: سنجش دانش سواد سلامت روان اولین ابزاری است که در ایران ترجمه و بومی سازی شد که به طور خاص برای دانش آموزان دبیرستانی طراحی شده است. پیشنهاد می‌شود از ابزار سنجش دانش سواد سلامت روان برای افزایش دانش و کاهش انگ بیماری روانی در راستای ارتقاء سواد سلامت روان در مدارس استفاده شود.
متن کامل [PDF 980 kb]   (104 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (314 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1403/1/10 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb