Research code: A-10-3157-1
Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1402.065
Tabatabaei Mazreno S J, Moinuddin M, Taftian A. Investigating the relationship between financial literacy and mental health with the mediating role of financial stress and financial behavior in second year high school students in Yazd city. TB 2024; 23 (1) :98-108
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3614-fa.html
طباطبایی مزرعه نو سید جمال الدین، معین الدین محمود، تفتیان اکرم. بررسی رابطه سواد مالی بر سلامت روان با نقش میانجیگری استرس مالی و رفتار مالی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد. طلوع بهداشت. 1403; 23 (1) :98-108
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3614-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ، Mahmoudmoein@iauyazd.ac.ir
چکیده: (221 مشاهده)
مقدمه: سواد مالی بر سلامت جسم و روح افراد تأثیر میگذارد و به کمک سواد مالی، مهارت کافی برای مشارکت در زمینههای اقتصادی کسب می شود.این پژوهش به بررسی رابطه سواد مالی بر سلامت روان با نقش میانجی گری استرس مالی و رفتار مالی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد پرداخته است.
روش بررسی: شیوه گردآوری داده ها میدانی و کتابخانه ای است. همچنین از نظر راهبرد، پیمایشی و از لحاظ اهداف، توصیفی تلقی می گردد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد در سال 1402 هستند. اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر هستند که پرسشنامه پارسیا و استیمو (2022) تصادفی بین آنها توزیع و داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش، سواد مالی منجربه بهبود رفتار مالی شده و نقش بسزایی در ایجاد رفتار مالی صحیح داردو از طرفی افزایش سواد مالی میتواند بهبود سلامت روان را در پی داشته باشد. همچنین بین سواد مالی و استرس مالی رابطه معکوس هست. در نهایت سواد مالی با اثرگذاری بر رفتار مالی میتواند سلامت روان دانش آموزان را در پی داشته و رفتار مالی مثبت موجب رضایت مالی خواهد شد و سواد مالی با کاهش میزان استرس مالی، سلامت روان دانش آموزان دوره دوم متوسطه را بهبود خواهد بخشید.
نتیجه گیری: از آنجا که آموزش سواد مالی بر سلامت روان، بهبود رفتار مالی و کاهش استرس تأثیر معنادار دارد لذا ارتقا سواد مالی در دانش آموزان باعث کاهش اضطراب آنها خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/10/2 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار: 1403/2/8