دوره 23، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 97-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6556
Ethics code: IR.SSU.REC.1398.114


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy Mahmoodabad S S, Ehrampoush M H, Zare Alliabad S, Ardian N, Soltani T, Yoshany N. Tendency to Addiction from the Viewpoints of the Youth and Their Parents Based on the Marketing Model (Com-B), in 2020, Yazd. TB 2024; 23 (1) :84-97
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3587-fa.html
مظلومی محمودآباد سید سعید، احرام پوش محمد حسن، زارع علی آباد سلیمه، اردیان ناهید، سلطانی طاهره، یوشنی نوشین. گرایش به اعتیاد از دیدگاه نوجوانان - جوانان و والدین بر اساس مدل بازاریابی( کامبی) در سال 1399. طلوع بهداشت. 1403; 23 (1) :84-97

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3587-fa.html


علوم پزشکی شهید صدوقی دانشکده بهداشت مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، n_ardian1382@hotmail.com
چکیده:   (142 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاه های نوجوانان - جوانان و والدین پیرامون پیشگیری از  اعتیاد به مواد مخدر بر اساس عناصر آمیزه مدل بازاریابی (نیازهای مخاطب ، دسترسی به خدمات ، هزینه و ارتباطات) انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استفاده از روش اکتشافی انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه با نمونه‌گیری هدفمند ، 14 نفر از نوجوانان - جوانان و 10 نفر از والدین جمعاً 24 نفر  از محلات حاشیه نشین شهر یزد در سال 1399 بودند محلات مریم آباد، حسن آباد و اسکان بود. مجموعاً 2 مصاحبه عمقی نیمه ساختار یافته با والدین و 3 بحث گروهی متمرکز با حضور نوجوانان و جوانان و والدین محله انجام شد. در این مطالعه، اطلاعات شامل ویژگی های دموگرافیک و نتایچ تحلیل بازار با عناصر مدل بازاریابی اجتماعی  Communication for behavioural impact (COMBI) بدست آمد که با استفاده از بحث های گروهی متمرکز (FGD) و2 مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته که توسط متخصصان  و بر اساس سازه های مدل بازاریابی کامبی طراحی شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها برپایه‌ی روش آنالیز محتوایی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج مطالعه کیفی منتج به  63 کد ،26 زیر طبقه ، 4 طبقه، محصول، مکان، هزینه و ترویج  مطابق با سازه های  مدل COMBI گردید. طبقه محصول یا خصوصیات رفتاری،کسب آرامش و حس استقلال طلبی را هردو گروه والدین و جوانان یکی از عوامل گرایش به اعتیاد مطرح کردند. اما در مورد هزینه اعتیاد، درحالی که نوجوانان - جوانان ، عوارض اجنماعی مصرف مواد مخدر مثل از دست دادن دوستان را مهم تر قلمداد می کردند.  والدین بیشتر نگران عوارض جسمی مواد مخدر بودند.   مکان یا شرایط و زمینه محیطی و اجتماعی از نظر هر دو گروه والدین و جوانان اهمیت داشت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد گرچه هر دو گروه نوجوان - جوانان و والدین به عوامل اجتماعی، محیطی و فردی اعتیاد اشاره کردند اما مصادیق مورد نظر آنها در بسیاری از زمینه ها متفاوت بود. والدین مهمترین عامل گرایش به مواد مخدر را بر حسب سازه نیاز مخاطب،  کسب آرامش ، جبران حس کمبودها و نیاز به مستقل بودن فرزندان     می دانستند و جوانان استفاده از فضای مجازی و ایجاد انگیزه و کمپین اطلاع رسانی در پیشگیری از اعتیاد را روش ترویج مناسب مطرح کردند.هزینه های درک شده از نظر جوانان از دست دادن دوستان، حس طرد شدگی، از دست دادن حس اعتماد به نفس ودید منفی دیگران نسبت به اعتیاد بود. جوانان یکی از دلایل گرایش به اعتیاد را مکان و دسترسی آسان به مواد مطرح کردند و والدین مکان مناسب گرایش به اعتیاد را خانواده پرریسک و نامناسب بیان نمودند.


 
متن کامل [PDF 775 kb]   (126 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (163 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/15 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار: 1403/2/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb