دوره 22، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SEMNAN.REC.1401.018
Clinical trials code: IRCT20220708055417N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dolatabadi E, Bagheri M. The Effectiveness of Education for Children with Intellectual Disabilities on reducing the burden of parental care. TB 2024; 22 (6) :1-14
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3586-fa.html
دولت آبادی الهه، باقری مائده. اثربخشی آموزش تحصیلی به کودکان مبتلا به کم‌توان هوشی بر کاهش فشار بار مراقبتی والدین. طلوع بهداشت. 1402; 22 (6) :1-14

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3586-fa.html


گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روان تنی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، bagheri.ma@mazums.ac.ir
چکیده:   (119 مشاهده)
مقدمه: گرچه فشاربارمراقبتی بر سلامت‌روان والدین دارای کودکان مبتلا به کم‌توان هوشی تأثیر نامطلوب بر جای می‌گذارد اما آموزش تحصیلی به این کودکان می‌تواند از طریق ایجاد استقلال برای این کودکان کمک‌کننده باشد. بر همین مبنا پژوهش حاضر با تعیین اثربخشی آموزش تحصیلی به کودکان مبتلا به کم‌توان هوشی بر کاهش فشاربارمراقبتی والدین آنان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر به‌عنوان یک مطالعه شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه‌کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان زیر 14 سال مبتلا به کم‌توان هوشی در مدارس کودکان استثنایی شهرستان پاکدشت در سال 1401 بود که از میان آنان تعداد ۳۰  کودک به‌صورت در‌دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند (در هر گروه ۱۵ نفر). گروه آزمایش تحت ۲۰ جلسه آموزش، هفته‌ای دو جلسه و به مدت ۵ ساعت قرار گرفتند اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه فشارمراقبتی زاریت توسط والدین آن ها پر شد و سپس داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار 18 SPSS و کوواریانس تک‌متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها:  نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که تفاوت معنادار بین میانگین نمرات فشارمراقبتی والدین در گروه‌های آزمایشی و کنترل وجود دارد (535/107=F، 01/0> P طوری‌که می‌توان بیان داشت که آموزش تحصیلی به کودکان کم‌توان‌ هوشی ‌آموزش‌پذیر به طور معناداری بر فشارمراقبتی مؤثر است.
نتیجه‌گیری: برنامه‌های آموزش تحصیلی به کودکان کم‌توان هوشی آموزش‌پذیر در مراکز مرتبط با بهزیستی (خصوصی و دولتی)، می‌تواند فشار ‌مراقبتی و پیامدهای ناتوان‌کننده احتمالی آن را کاهش دهد.

 
متن کامل [PDF 720 kb]   (104 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (132 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/10/12 | انتشار: 1402/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb