Ethics code: IR.IAU.SEMNAN.REC.1401.018
Clinical trials code: IRCT20220708055417N1
گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روان تنی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، bagheri.ma@mazums.ac.ir
چکیده: (365 مشاهده)
مقدمه: گرچه فشاربارمراقبتی بر سلامتروان والدین دارای کودکان مبتلا به کمتوان هوشی تأثیر نامطلوب بر جای میگذارد اما آموزش تحصیلی به این کودکان میتواند از طریق ایجاد استقلال برای این کودکان کمککننده باشد. بر همین مبنا پژوهش حاضر با تعیین اثربخشی آموزش تحصیلی به کودکان مبتلا به کمتوان هوشی بر کاهش فشاربارمراقبتی والدین آنان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر بهعنوان یک مطالعه شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروهکنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان زیر 14 سال مبتلا به کمتوان هوشی در مدارس کودکان استثنایی شهرستان پاکدشت در سال 1401 بود که از میان آنان تعداد ۳۰ کودک بهصورت دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند (در هر گروه ۱۵ نفر). گروه آزمایش تحت ۲۰ جلسه آموزش، هفتهای دو جلسه و به مدت ۵ ساعت قرار گرفتند اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه فشارمراقبتی زاریت توسط والدین آن ها پر شد و سپس دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار 18 SPSS و کوواریانس تکمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که تفاوت معنادار بین میانگین نمرات فشارمراقبتی والدین در گروههای آزمایشی و کنترل وجود دارد (535/107=F، 01/0> P)، طوریکه میتوان بیان داشت که آموزش تحصیلی به کودکان کمتوان هوشی آموزشپذیر به طور معناداری بر فشارمراقبتی مؤثر است.
نتیجهگیری: برنامههای آموزش تحصیلی به کودکان کمتوان هوشی آموزشپذیر در مراکز مرتبط با بهزیستی (خصوصی و دولتی)، میتواند فشار مراقبتی و پیامدهای ناتوانکننده احتمالی آن را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/10/12 | انتشار: 1402/12/26