دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 106-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162622726
Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.207


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadi Zavareh B, Azmoudeh M, Kashefimehr B, Mesrabadi J. Effectiveness of Positive Resilience Training on Emotional Self-Regulation, Psychological Distress and Parent-Child Interaction among Mothers of Mentally Retarded Children. TB 2023; 22 (5) :89-106
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3581-fa.html
شادی زواره بامداد، آزموده معصومه، کاشفی مهر بابک، مصرآبادی جواد. اثربخشی آموزش تاب آوری مثبت گرا بر خود تنظیمی هیجانی، پریشانی روان شناختی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کم توان ذهنی. طلوع بهداشت. 1402; 22 (5) :89-106

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3581-fa.html


واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، mas_azemod@yahoo.com
چکیده:   (151 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری مثبت گرا در بهبود خود تنظیمی هیجانی، پریشانی روان شناختی و تعامل والد- فرزند در مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد.
روش بررسی: : ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه ارزیابی پریشانی روانشناختی کسلر (1992)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) و پرسشنامه تعامل والد فرزند  پیانتا (1994) بود. آموزش تاب آوری مثبت گرا در 8 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شدند. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS.v21 و آزمون­های تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه مادران دارای کودکان کم توان ذهنی شهر تبریز در سال 1401 بود. از بین افراد جامعه آماری، 45 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند.
یافته ­ها نتایج پژوهش نشان داد آموزش تاب آوری مثبت گرا بر نمره کلی خودتنظیمی هیجانی و مؤلفه­ های پنهان کاری و سازش اثربخش است. افزون بر این، اثربخشی این مداخله بر پریشانی روان­شناختی نیز معنادار شده است. همچنین، نتایج بیانگر آن بود آموزش تاب آوری مثبت گرا بر متغیر رابطه مثبت کلی و مؤلفه­های نزدیکی و وابستگی تأثیر معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود آموزش تاب آوری مثبت گرا در اولویت برنامه­های مداخله­ای برای بهبود سلامت روانی مادران کودکان کم توان ذهنی قرار گیرد.


 
متن کامل [PDF 806 kb]   (184 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (541 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/4/29 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb