دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 42-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.PNU.REC.1402.079


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eatesamipour R, aynolahi marian N. Comparison of emotional reactivity and the ability to control thought in students with and without sleep disorder. TB 2023; 22 (5) :28-42
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3561-fa.html
اعتصامی پور راضیه، عین الهی مریان نادیا. مقایسه واکنش پذیری هیجانی و توانایی کنترل فکر در دانشجویان با و بدون اختلال خواب. طلوع بهداشت. 1402; 22 (5) :28-42

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3561-fa.html


دانشگاه پیام نور تهران ، r.eatesami@gmail.com
چکیده:   (320 مشاهده)
مقدمه:اختلال خواب وضعیتی است که با مختل شدن الگو یا رفتارهای مربوط به خواب مشخص می‌شود و برآورده نشدن این نیاز فیزیولوژیک می‌تواند حیات انسان را به خطر بیندازد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه واکنش پذیری هیجانی و توانایی کنترل فکر در دانشجویان با و بدون اختلال خواب شهر زنجان بود.
روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای بود. از میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل در سال ۱۴۰۱ در شهر زنجان تعداد ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر نمونه با اختلال خواب و ۵۰ نفر نمونه بدون اختلال خواب) به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه‌های غربالگری بی‌خوابی و پرخوابی زومر و همکاران، توانایی کنترل فکر لوچیانو و همکاران و واکنش پذیری هیجانی ناک و همکاران ، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره به کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دانشجویان با و بدون اختلال خواب  از لحاظ واکنش‌پذیری هیجانی و توانایی کنترل فکر ، تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). همچنین بین واکنش پذیری هیجانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P) و دانشجویان دختر و پسر در توانایی کنترل فکر تفاوت معناداری داشتند (001/0=P).
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این بود که، افرادی که دارای واکنش‌پذیری هیجانی بالا و توانایی کنترل فکر پایین‌تری هستند میزان اختلال خواب بیشتری دارند. بنابراین پیشنهاد می شود با شناسایی و رفع عوامل فردی و محیطی حاکم بر وضعیت خواب افراد و همچنین ارایه برنامه های آموزشی مناسب در جهت بهبود عملکرد فردی و اجتماعی دانشجویان اقدام نمود.  

 
متن کامل [PDF 920 kb]   (333 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (622 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/7/11 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb