Ethics code: IR.PNU.REC.1402.079
				
				
				
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     eatesamipour R,  aynolahi marian N. Comparison of emotional reactivity and the ability to control thought in students with and without sleep disorder.  TB 2023; 22 (5) :28-42
URL: 
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3561-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه پیام نور تهران ، r.eatesami@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (835 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه:اختلال خواب وضعیتی است که با مختل شدن الگو یا رفتارهای مربوط به خواب مشخص میشود و برآورده نشدن این نیاز فیزیولوژیک میتواند حیات انسان را به خطر بیندازد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه واکنش پذیری هیجانی و توانایی کنترل فکر در دانشجویان با و بدون اختلال خواب شهر زنجان بود. 
روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. از میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل در سال ۱۴۰۱ در شهر زنجان تعداد ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر نمونه با اختلال خواب و ۵۰ نفر نمونه بدون اختلال خواب) به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای غربالگری بیخوابی و پرخوابی زومر و همکاران، توانایی کنترل فکر لوچیانو و همکاران و واکنش پذیری هیجانی ناک و همکاران ، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره به کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین دانشجویان با و بدون اختلال خواب  از لحاظ واکنشپذیری هیجانی و توانایی کنترل فکر ، تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). همچنین بین واکنش پذیری هیجانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P) و دانشجویان دختر و پسر در توانایی کنترل فکر تفاوت معناداری داشتند (001/0=P). 
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این بود که، افرادی که دارای واکنشپذیری هیجانی بالا و توانایی کنترل فکر پایینتری هستند میزان اختلال خواب بیشتری دارند. بنابراین پیشنهاد می شود با شناسایی و رفع عوامل فردی و محیطی حاکم بر وضعیت خواب افراد و همچنین ارایه برنامه های آموزشی مناسب در جهت بهبود عملکرد فردی و اجتماعی دانشجویان اقدام نمود.  
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روان شناسی  دریافت: 1402/7/11 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/10/26