Research code: IR.SUMS.REC.1400.262
Ethics code: IR.SUMS.REC.1400.262
Karimi B, ghahremani L, Karimi M, Kazemi S. The effect of positive thinking skill training on the resilience of nurses in Abadeh and Eqlid hospitals in the covid-19 pandemic - application of the theory of planned behavior. TB 2023; 22 (4) :41-58
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3526-fa.html
کریمی بهنام، قهرمانی لیلا، کریمی مسعود، کاظمی صادق. بررسی تاثیر آموزش مهارت مثبت اندیشی بر تابآوری پرستاران طی همهگیریکووید-19 - کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده. طلوع بهداشت. 1402; 22 (4) :41-58
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3526-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، lghahraman@gmail.com
چکیده: (355 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برمبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده برتابآوری پرستاران در شرایط همهگیری کووید-19 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون میباشد که جامعه آماری آن را پرستاران شاغل بیمارستان شهرستانهایآباده و اقلید در استان فارس در سال 1400 تشکیل می دادند. براساسمعیار ورود 98 پرستار انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه مداخله(49=n) وکنترل(49=n) قرارگرفتند. برای مداخله، آموزش مثبت اندیشی به شیوه حضوری و بحث گروهی در هشت جلسه 120 دقیقه ای بصورت هفتهای دو جلسه انجام شد. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه تاب آوریکانر و دیویدسون و پرسشنامه محقق ساخته مثبت اندیشی بود. همچنین پرسشنامه سازه های مدل رفتار برنامه ریزی شده نیز قبل و بعد ازمداخله جمع آوری شد. مدت زمان آموزش دو ماه بود. دادهها با نرم افزارSPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، میانگین تابآوری پرستاران پسآزمون درگروه مداخله (2/6 ± 02/60) به طور معنیداری بیش از گروهکنترل (5/3 ± 6/52) بود. میانگین مثبت اندیشی پرستاران در پسآزمون در گروه مداخله (75/4 ± 6/176) وکنترل (1/5 ± 04/85) بود. همچنین بعد ازآموزش مهارتهای مثبت اندیشی میانگین نمره تابآوری و ابعاد آن درگروه مداخله(1/3 ± 6/89) به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل(6/3 ± 18/53) بود (001/0> P).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مثبت اندیشی یک رویکرد بدون عارضه، کم هزینه و قابل اجرا است که اثربخشی آن در این مطالعه مورد تایید قرار گرفت و لذا میتوان از آن به صورت فراگیر به عنوان یک برنامه توانمندسازی استفاده کرد.
این مقاله، حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1401/11/30 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1402/8/20