Ethics code: IR.YAZD.REC.1401.101
Babaei zarch A, Barzegar Bafrooei K, hassani H. The effectiveness of self-compassion training on academic emotions in sixth grade elementary school students of Zarch city. TB 2023; 22 (4) :13-27
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3516-fa.html
بابایی زارچ علیرضا، برزگر بفروئی کاظم، حسنی حسین. اثربخشی آموزش شفقت به خود بر هیجانهای تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر زارچ. طلوع بهداشت. 1402; 22 (4) :13-27
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3516-fa.html
دانشگاه یزد ، k.barzegar@yazd.ac.ir
چکیده: (412 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شفقت به خود بر هیجانهای تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر زارچ انجام شد.
روش بررسی: شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر زارچ در سال تحصیلی 1400 - 1401 است. نمونه پژوهش مطابق با پژوهشهای آزمایشی 30 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص داده شدند. پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران(2002)، جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. گروه آزمایش در هشت جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش شفقت به خود قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با نرم افزار 22SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی در پس آزمون بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ایجاد شده است.
نتیجه گیری: بنابراین آموزش شفقت به خود بر بهبود هیجانهای تحصیلی دوره ابتدایی مؤثر بوده است و مشاوران مدرسه، روانشناسان و سایر متخصصان حوزه کار با دانش آموزان و تعلیم تربیت میتوانند از آموزش شفقت به خود به عنوان مداخله مفید جهت کمک به دانش آموزان استفاده نمایند.
این مقاله برگرفته از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1401/12/16 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1402/8/20