دوره 22، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 109-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GMU.REC.1400.063


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hassanpour M. the relationship between emotional intelligence and perceived stress of Gonabad students during the covid 19 outbreak. TB 2023; 22 (4) :100-109
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3497-fa.html
حسن پور محسن. رابطه هوش هیجانی و استرس درک شده دانشجویان شهر گناباد در سال 1400. طلوع بهداشت. 1402; 22 (4) :100-109

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3497-fa.html


دانشگاه آزاد گناباد ، m.hassanpour33@gmail.com
چکیده:   (609 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی مجموعه ای از مهارت های غیر شناختی است که بر توانایی های فرد در رویارویی با خواسته ها و فشارهای محیطی تأثیر می گذارد. به نظر می رسد دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری دارند می توانند در برابر استرس های گوناگون تصمیمات بهتر و هدفمند تری بگیرند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و و استرس درک شده دانشجویان شهر گناباد انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال ۱400 انجام گرفت، 364 نفر از دانشجویان شهر گناباد با روش نمونه‌گیری سهمیه ای بنا بر تعداد دانشجویان هر دانشگاه وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک ، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسشنامه استرس درک شده کوهن بود؛  که به روش مبتنی بر وب تکمیل و جمع آوری شد. داده ها با آزمونهای آماری کای اسکوئر، پیرسون و اسپیرمن در نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:  میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان 32/89 و میانگین استرس درک شده دانشجویان 69/30 بود.در بین اطلاعات دموگرافیک فقط بین سن و هوش هیجانی رابطه معنی داری  و مثبتی وجود داشت(041/0P=). در سایر اطلاعات دموگرافیک با هوش هیجانی و استرس درک شده رابطه معنی داری مشاهده نشد.میانگین نمره مولفه های هوش هیجانی از جمله خودآگاهی 65/20، آگاهی اجتماعی 16/16، مدیریت روابط26/26 و خود مدیریتی86/25 بود. بین تمامی مولفه های هوش هیجانی  از جمله خودآگاهی (001/0 P<)، آگاهی اجتماعی (001/0 P<)، مدیریت روابط(001/0 P<) و همچنین نمره هوش هیجانی (001/0 P<) به جز مولفه ی خود مدیریتی(248/0 P<) با استرس درک شده رابطه ی معنی دار و معکوس مشاهده شد.
نتیجه گیری: بنابر نتایج که نشان دهنده کاهش سطح استرس درک شده  با بالارفتن سطح هوش هیجانی در دانشجویان می باشد، لذا پیشنهاد می شود برای دانشجویان کارگاههای مرتبط با افزایش سطح هوش هیجانی در سطح دانشگاهها بویژه در زمان استرس های فراگیر در نظر گرفته شود.
 

 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، استرس، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 686 kb]   (401 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (764 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1402/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb