دوره 22، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 40-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 13314
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1401.042


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy Mahmoodabad S S, zeidabadi B, Rajabalipour M R. An Application of the Theory of Planned Behavior to Predict the Protective Behaviors from Urban Traffic Accidents. TB 2023; 22 (4) :28-40
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3469-fa.html
مظلومی محمودآباد سید سعید، زیدآبادی بتول، رجبعلی پور محمدرضا. کاربرد مدل رفتار برنامه ریزی شده در پیش‌بینی رفتارهای محافظتی از حوادث ترافیکی شهری. طلوع بهداشت. 1402; 22 (4) :28-40

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3469-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد ، zeidabadi.b@gmail.com
چکیده:   (170 مشاهده)
مقدمه: ایران یکی از بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در میان کشورهای جهان را دارا است. این مطالعه به منظور پیشگویی رفتارهای محافظتی از حوادث ترافیکی درون شهری مبتنی بر سازه­های مدل رفتار برنامه ریزی شده طراحی شده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1401 در شهر یزد بر روی 140 نفر از افراد دارای گواهینامه رانندگی به روش تصادفی طبقه­بندی­شده انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه‌ای دارای سه بخش: ویژگیهای جمعیت شناختی؛ سنجش سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده؛ ارزیابی عوامل اجتماعی - فرهنگی رفتارهای رانندگی بود. تحلیل داده­ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون­های آماری تی­یک­نمونه­ای، مجذور کای، و رگرسیون خطی تک­متغیره صورت گرفت.
یافته ها: در این مطالعه میانگین سنی افراد 1/39 با انحراف معیار 11 بود. بر اساس نتایج مطالعه، 33 % واریانس مربوط به رفتارهای محافظتی رانندگی با متغیرهای وارده بر مدل قابل پیش‌بینی است. سازه های قصد رفتاری (0001/0> p= ، 414/0=β) و کنترل رفتاری درک شده ( 003/0 p=،246/0=β) عامل تعیین کننده رفتارهای محافظتی در رانندگان درون شهری یزد هستند.
نتیجه­گیری: در این مطالعه کنترل رفتاری درک شده  قوی‌ترین پیش‌بینی کننده قصد رفتار های محافظتی در رانندگی درون شهری می باشد. گاهی انجام رفتار نیازمند مهارتهایی است که فرد دارا نمی باشد که با افزایش کنترل رفتاری درک شده می تواند منجر به مهارت در رانندگی شود. بنابراین، رفتار برنامه ریزی شده چارچوب نظری امیدوارکننده‌ای را برای بهبود اثربخشی تلاش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی ترسیم می کند.

 
متن کامل [PDF 825 kb]   (158 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (346 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1402/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb