دوره 21، شماره 5 - ( آذر و دی 1401 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 123-106 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

adabi L, barakat G, Bahmaei L. Providing a Model for Improving the Quality of Education in High Schools in Ahvaz City Using the Grounded Method. TB 2023; 21 (5) :106-123
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3454-fa.html
آدابی لیلا، برکت غلام حسین، بهمئی لیلا. ارائه الگوی ارتقاء کیفیت آموزش مدارس شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد. طلوع بهداشت. 1401; 21 (5) :106-123

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3454-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ، v_data@yahoo.com
چکیده:   (356 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش درباره کیفیت آموزش در مدارس از جمله مهم­ترین مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیم­گیری­های اساسی و برنامه­ریزی­های راهبردی در اختیار مسئولان آموزش و پرورش قرار  می دهد و از سوی دیگر، دبیران با آگاهی از کیفیت عملکرد خود به اصلاح شیوه­ها و روش­های آموزشی و در نتیجه، افزایش کیفیت تدریس خود بپردازند. هدف از این مطالعه تدوین الگوی ارتقاء کیفیت مدارس متوسطه شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد بود.
روش بررسی: روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر داده‌ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری گروهی از خبرگان شامل معلمان و مدیران مدارس متوسطه و متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش بودند که با روش هدفمند و با توجه به اصل اشیاع نظری انتخاب شده بودند. از دو ابزار بررسی‌ ادبیات مربوطه‌ و پس‌ از آن انجام مصاحبه‌ نیمه‌ ساختاریافته‌ برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد. در پژوهش حاضر قابلیت اعتبار از طریق «بررسی توسط شرکت کنندگان یا مصاحبه شوندگان» صورت گرفته است. ضمن آنکه برای تایید و اعتبار یابی یافته های حاصل از بررسی وضعیت مطلوب، با هفت نفر از متخصصان آموزشی مصاحبه ای به عمل آمد و اطلاعات به دست آمده از فرایند مصاحبه ها و کیفیت و عمق داده ها توسط گروه متخصصین مربوطه تأیید شد. در این پژوهش از شیوه تحلیل نظریه داده بنیاد برای مقوله بندی مصاحبه ها پرداخته شد.
یافته ها: تعداد 185 مفهوم به‌ دست‌ آمد که‌ با طبقه‌بندی‌ این‌ مفاهیم‌ 23 مقوله‌ فرعی‌ و در مرحله‌ کدگذاری‌ محوری‌، تعداد 10 مقوله‌ اصلی‌ شامل: معلمان، مدیریت و مدارس، تشکیلات سازمانی مدارس، فضای مدرسه، امکانات مدرسه، محتوای درسی، اعتبارات، سطح رضایت، پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، طبقه‌بندی‌ شدند و درنهایت‌ در مرحله‌ کدگذاری‌ پیشرفته‌، مقوله‌های‌ آشکارشده در قالب‌ ابعاد ٦ گانه‌ مدل پارادایمی‌، با روابطی‌ که‌ بین‌ آن ها وجود دارد در الگو جای‌ گرفتند.
نتیجه گیری: شرایط راهبردی بدست آمده نشان دهنده وجود دو راهبرد مهم شامل بودجه مدارس و سطح رضایت معلمین و دو پیامد مهم پیشرفت و انگیزش تحصیلی جهت ارتقای کیفیت آموزش بود.
 



 
متن کامل [PDF 875 kb]   (426 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1115 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/25 | پذیرش: 1401/7/18 | انتشار: 1401/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb