دوره 21، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1401 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 108-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ayvaz Nejad B, Mirmohammadkhani M, Mansori K, Pahlevan D. Investigating the Level of Happiness and the Associated Job Factors: A Cross-Sectional Study among Hospital Staff. TB 2023; 21 (6) :95-108
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3428-fa.html
عیوض نژاد بهاره، میر محمد خانی مجید، منصوری کامیار، پهلوان داریوش. بررسی میزان شادکامی و عوامل شغلی مرتبط با آن: مطالعه ای مقطعی در کارکنان بیمارستان. طلوع بهداشت. 1401; 21 (6) :95-108

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3428-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، pahlevandaryoush@gmail.com
چکیده:   (312 مشاهده)
چکیده
مقدمه: سلامت روان کادر درمان به عنوان ارائه دهندگان مراقبت تاثیر بسزایی در کیفیت ارائه خدمات دارد . در این میان شادکامی به عنوان یکی از مولفه های مهم سلامت روان مورد توجه می باشد لذا با توجه اهمیت سلامت روان در کادر درمان بخصوص در دوران اپیدمی کروناویروس 19، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان شادکامی و عوامل شغلی مرتبط با آن در کارکنان بیمارستان طراحی و اجراشد.
روش بررسی :  در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 280 نفر از کادر آموزشی ، پژوهشی و درمانی بیمارستان کوثر شهر سمنان در سال 1399 بصورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از یک چک لیست شامل متغیرهای جمعیت شناختی و شغلی همراه با پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد (The Oxford Happiness Questionnaire) هیلز و آرگیل (2002) استفاده شد. داده های مربوطه پس از جمع آوری در نرم افزار  SPSS26وارد  و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد بررسی 09/8± 53/34 سال و 1/62 % از آنها زن بودند. 5/47 % از نظر توزیع نمره شادمانی در وضعیت پایین و تنها 10 % در وضعیت عالی قرار داشتند. افراد در گروه سنی 51 تا 60 سال  (001/0> P)  ، فارغ التحصیلان مقطع دکتری ( 001/0> P) ، شاغلان پزشک  (001/0> P)، نیروی های استخدام رسمی  (008/0P =)، کارکنان با شیفت کاری ثابت (001/0> P) ، کارکنان غیر نیازمند به اضافه کاری  (044/0P =)، افراد دارای تعامل خوب با همکاران (001/0> P) و مستخدمین با رضایت شغلی خوب (001/0> P) ، دارای وضعیت شادکامی خوب یا عالی بودند.
نتیجه گیری :  بیشتر کارکنان درمانی شاغل در بیمارستان از سطح شادکامی مطلوبی برخودار نبودند ، لذا طراحی و اجرای برنامه هایی جهت ارتقاء سطح شادکامی با در نظر گرفتن فاکتور های مرتبط با آن توصیه می گردد.


 
واژه‌های کلیدی: شاد کامی، کادر درمان، بیمارستان
متن کامل [PDF 652 kb]   (144 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (102 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/4 | پذیرش: 1401/8/7 | انتشار: 1401/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb